Annons

Vägsalt gör svenska bilar extra rostiga

Den som inte vill svära över rost ska köra Audi, Volvo eller Saab. Hyundai däremot är lika med trubbel, enligt en stor undersökning av rostangreppen på mer än 1 000 bilar som rullat på nordiska vägar.

Under strecket
Publicerad

Det är 25 av de vanligaste bilmodellerna från åren 1998-1999 och 2000-2001 som undersökts. Precis som i tidigare studier som Korrossionsinstutet har gjort är det stora skillnader mellan olika bilmodellers tålighet för rost. Generellt är bilarna inte bättre skyddade än under mitten av 1990-talet.
Ingen av de undersökta bilarna hade rostangrepp som var synliga utifrån, exempelvis för en spekulant på en begagnad bil. Men när teknikerna sågade upp bakskärmar och tröskellådor på de krockskadade bilarna i mätningen - de flesta från Sverige och Danmark - lyste det ofta rött av rost.
De värst utsatta delarna av karossen är tröskellådor och bakskärmar. Största boven är vägsaltet. Bilar på svenska vägar är därför särskilt utsatta - en hänsyn som de stora biltillverkarna, enligt
undersökningsledaren Bo Rendahl, av ekonomiska skäl inte tar fullt ut. Det kostar att rostskydda ordentligt.

– Det som förvånar mig mest var att olika karossdelar från samma tillverkare och bilmodeller får så olika resultat. Men de tillverkas av olika avdelningar på fabrikerna och de lär förmodligen helt enkelt inte av varandra, säger han.

Annons
Annons
Annons