Vågar du köpa en Saab?

Trollhättan Saabs första år efter GM blev en mardröm. Nu har Saab fått ordning på produktion och säljorganisation. Frågan är om man har kundernas förtroende. Och om 80 000 sålda bilar i år är ett fantastmål. SvD tar pulsen på Trollhättan - ett år efter Spykers köp.

Under strecket
Publicerad
Petra Störch och hennes kollega monterar mittkonsolen på en Saab 9-3 i Trollhättan.

Petra Störch och hennes kollega monterar mittkonsolen på en Saab 9-3 i Trollhättan.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

För 10 månader sedan satt Saabs vd Jan Åke Jonsson med några journalister i ett litet rum på bilsalongen i Genéve. Han var trött in i märgen efter ett år av osannolika och ibland helt bisarra turer. Men taggad.

I år ska vi upp till 50-60 000 bilar, försäljning till kund. Nästa år 2011 ska vi upp till 80 000 bilar, sade han då utan att blinka. Sedan kom han själv in på det i hans ögon viktigaste ledordet. Förtroende.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons