Annons
Analys

Peter Alestig:”Vågar bolagen se sina verkliga kostnader?”

Försämrad miljö, klimatpåverkan och negativa sociala konsekvenser är några av kostnaderna som civilsamhällen ofta får ta när företag växer. Men nu vill allt fler företag räkna på sina verkliga kostnader. Ett paradigmskifte tycks vara på gång.

Under strecket
Publicerad

Har du någon gång stått och diskat ur en plastförpackning för att sedan lämna in den till återvinning och frågat dig själv, är detta onödigt? Varmvattnet som går åt, diskmedlet – belastas verkligen naturen mindre av det än om jag bara slänger den smutsiga plastbehållaren direkt i soporna?

Tänk samma problematik, fast i större skala. Som det bolag som skulle öppna en gruva i Afrika och funderade på vad som egentligen var bäst: att investera i en ny väg till gruvan, eller att bredda och förbättra den befintliga. En ny väg skulle bli betydligt dyrare och skapa större utsläpp. Alternativ två förorenar människors levnadsmiljöer med tung trafik genom byar, och kanske rent av tvingar människor att flytta för att göra plats för vägen.

Annons
Annons
Annons