Vad händer med Costa Concordia?

Lyxfartyget Costa Concordia ligger fortfarande på sidan utanför den italienska ön Giglio. Men vad ska rederiet göra med olycksfärjan? Att bärga och renovera fartyget kan kosta en miljard.

Publicerad
Det var sent på kvällen då det 290 meter långa passagerarfartyget gick på grund utanför Italiens kust. Passagerarna vittnade om ett högt brak och efterföljande panik. Flera av passagerarna fotograferade när de köade ut till livbåtarna. Bland passagerarna fanns fem svenskar som klarade sig.

Det var sent på kvällen då det 290 meter långa passagerarfartyget gick på grund utanför Italiens kust. Passagerarna vittnade om ett högt brak och efterföljande panik. Flera av passagerarna fotograferade när de köade ut till livbåtarna. Bland passagerarna fanns fem svenskar som klarade sig.

Foto: REUTERS
Lyxfartyget Costa Concordia välte och la sig på sidan där de flesta av passagerarna hade lyxats ta sig ut. Detta gjorde evakueringen av livbåtarna svårare.

Lyxfartyget Costa Concordia välte och la sig på sidan där de flesta av passagerarna hade lyxats ta sig ut. Detta gjorde evakueringen av livbåtarna svårare.

Foto: AP
Minst tre personer omkom efter att ha hoppat från fartyget ner i vattnet. På bilderna syns det tydligt hur nära den italienska ön Giglio som fartyget kapsejsade.

Minst tre personer omkom efter att ha hoppat från fartyget ner i vattnet. På bilderna syns det tydligt hur nära den italienska ön Giglio som fartyget kapsejsade.

Foto: AP
4 200 människor fanns ombord på Costa Concordia på olycksnatten. Passagerarna kom främst från Italien, Frankrike och Tyskland. Även fem svenskar fanns på fartyget, samtliga svenskar överlevde.

4 200 människor fanns ombord på Costa Concordia på olycksnatten. Passagerarna kom främst från Italien, Frankrike och Tyskland. Även fem svenskar fanns på fartyget, samtliga svenskar överlevde.

Foto: AP
32 personer omkom i fartygskatastrofen. Den sista kroppen hittades i fartyget i november 2014.

32 personer omkom i fartygskatastrofen. Den sista kroppen hittades i fartyget i november 2014.

Foto: AP
Annons

BILDSPECIAL:
Passagerarnas egna bilder från olycksnatten

Det är tidningen
Ny Teknik som skriver om alternativen som rederiet nu har för Costa Concordia. Ett alternativ är att bärga, reparera och få lyxfartyget att återgå i tjänst. Det troliga är att rederiet då även byter namn på fartyget för att inget ska påminna om olyckan, som krävt minst 13 personers liv.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons