X
Annons
X
Konst
Krönika

Håkan Nilsson: Vad hände med internetkonsten?

Strax före millennieskiftet verkade det som att internet skulle kunna ha en demokratiserande effekt även på konstvärlden. I dag har de stora aktörerna tagit över den digitala världen. Håkan Nilsson får en post-utopisk baksmälla.

Eva and Franco Mattes, ”My Generation”, videostillbild 2010. Ur den kommande utställningen ”I was raised on the internet” på MCA Chicago 23 juni-14 oktober.
Eva and Franco Mattes, ”My Generation”, videostillbild 2010. Ur den kommande utställningen ”I was raised on the internet” på MCA Chicago 23 juni-14 oktober. Foto: Plugin, Basel/MCA Chicago

Begreppet ”postinternet” dyker upp då och då i konstvärlden. Det kan betyda en del olika saker. För konstnären Artie Vierkant handlar det om en ny sorts bestånd, där hans ser sina ”bild-objekt” som varandes helt och hållet ett resultat av vår tids snabba cirkulation av högupplösta bilder.

Eva and Franco Mattes, ”My Generation”, videostillbild 2010. Ur den kommande utställningen ”I was raised on the internet” på MCA Chicago 23 juni-14 oktober.

Foto: Plugin, Basel/MCA Chicago Bild 1 av 3

Artie Vierkant, ”Material support”, en labyrintisk installation i utställningen ”Ars 17” på Kiasma i Helsingfors.

Foto: Petri Virtanen/Finlands nationalgalleri Bild 2 av 3

Jon Rafman, ”Open Heart Warrior”, 2016, visas just nu på utställningen ”Ars 17” på Kiasma i Helsingfors. Rafman brukar beskrivas som postinternet-konstnär.

Foto: Petri Virtanen/Finlands nationalgalleri Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X