Annons

Pamela Schultz Nybacka:Vad försiggår under det rosa strecket?

Varför anses romancegenren ha lägre status än annan litteratur? I en ny avhandling gör Elin Abrahamsson en queer läsning av romancelitteraturen utifrån E L James och Stephenie Meyers romaner, och lyfter fram den ”onanistiska läsningens” särart.

Under strecket
Publicerad

I sin avhandling ”Enahanda läsning. En queer tolkning av romancegenren” har Elin Abrahamsson bland annat studerat E L James ”Fifty shades of Grey”.

Foto: Ellerströms/IBLBild 1 av 1

I sin avhandling ”Enahanda läsning. En queer tolkning av romancegenren” har Elin Abrahamsson bland annat studerat E L James ”Fifty shades of Grey”.

Foto: Ellerströms/IBLBild 1 av 1
I sin avhandling ”Enahanda läsning. En queer tolkning av romancegenren” har Elin Abrahamsson bland annat studerat E L James ”Fifty shades of Grey”.
I sin avhandling ”Enahanda läsning. En queer tolkning av romancegenren” har Elin Abrahamsson bland annat studerat E L James ”Fifty shades of Grey”. Foto: Ellerströms/IBL

Romance räknas i dag som världens största litterära genre sett till produktion, distribution, försäljning och läsning. Ändå är den märkligt frånvarande i den litterära offentligheten. Kanske beror det på att det främst är kvinnor som ägnar sig åt genren och att den kvinnligt kodade populärlitteraturen ofta hävdas vara av ”låg” kvalitet, estetiskt och moraliskt, trots att kritiken ofta kommer från personer som själva inte läst böckerna. Det verkar hur som helst som om det löpte ett horisontellt streck, låt oss kalla det ett rosa streck, genom litteraturen och att allt som finns därunder förblir osynligt och föraktat.

Annons
Annons
Annons