Annons
Kön utanför Stone Island-butiken på Mäster Samuelsgatan.
Kön utanför Stone Island-butiken på Mäster Samuelsgatan. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Vad får 50 tonårskillar att köa i dagar på Norrmalm?

Få företeelser får unga svenska killar att köa i två dygn, mitt i vintern. Men när klädmärket Supreme fyller 25 år har det en mer hängiven fanskara än någonsin.

Publicerad

Det är torsdag förmiddag i Bibliotekstan, ett par kvarter från Stureplan. Klockan närmar sig elva. Från entrén till italienska klädmärket Stone Islands butik sträcker sig en kö bestående av ett femtiotal killar, mellan 15 och 25 år gamla. De flesta är så påpälsade i vildmarksjackor, ponchos, termobyxor och skidhandskar att de ser ut som om de köade till en skidlift i svenska fjällen, inte till en klädbutik. Det har sin förklaring i att de tappraste, längst fram, har tillbringat två nätter utomhus, sovande i campingstolar under ett paraply för att undkomma det snöblandade regnet.

– Kan dom fucking öppna snart, hörs från en huttrande i kön.

Supreme/Louis Vuitton-väska under modeveckan i Milano 2017.

Foto: REX / TT Bild 1 av 20

Modeveckan i Paris 2018.

Foto: Mondador/TT Bild 2 av 20

– Det är första gången som jag campar utanför en klädbutik säger Kevin som åkt hit från Eskilstuna.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 20

Samarbetet mellan Louis Vuitton och Supreme ställdes ut i New York 2017.

Foto: Patti McConville/TT Bild 4 av 20

Supreme/Louis Vuitton-väska under Tokyos modevecka 2018.

Foto: Onnie A Koski/TT Bild 5 av 20
Bild 6 av 20

Emilian Minas som driver butiken Plug Me Please på Södermalm har en Supreme-motorcykel i butiken.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 7 av 20

Rihanna.

Foto: Justin Campbell/ TT Bild 8 av 20

Justin Bieber i Supreme.

Foto: Broadimage/TT Bild 9 av 20

Till vänster: Drake, till höger: Sophie Turner.

Foto: David Dyson/TT Bild 10 av 20

Samarbetet mellan Stone Island och Supreme.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 11 av 20

Supreme/Louis Vuitton-väska på visning under Stockholms modevecka 2017.

Foto: Grace Lunn /TT Bild 12 av 20

Emilian Minas driver sedan 2017 butiken Plug Me Please på Södermalm i Stockholm.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 13 av 20

Emilian Minas sitter på butikens Supreme-motorcykel.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 14 av 20

Supreme-kepsar till salu i New York City.

Foto: Ed Rooney /TT Bild 15 av 20
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 16 av 20

Marcus Söderlind äger Nitty Gritty och Stone Island-butiken.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 17 av 20

Emilian Minas i svart fiskarhatt från Prada.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 18 av 20

Modeveckan i Paris 2018.

Foto: Claire Guillon Bild 19 av 20

James Jebbia, grundare av Supreme.

Foto: Daniel Marchand Bild 20 av 20