Kön utanför Stone Island-butiken på Mäster Samuelsgatan.
Kön utanför Stone Island-butiken på Mäster Samuelsgatan. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Vad får 50 tonårskillar att köa i dagar på Norrmalm?

Få företeelser får unga svenska killar att köa i två dygn, mitt i vintern. Men när klädmärket Supreme fyller 25 år har det en mer hängiven fanskara än någonsin.

Publicerad

Det är torsdag förmiddag i Bibliotekstan, ett par kvarter från Stureplan. Klockan närmar sig elva. Från entrén till italienska klädmärket Stone Islands butik sträcker sig en kö bestående av ett femtiotal killar, mellan 15 och 25 år gamla. De flesta är så påpälsade i vildmarksjackor, ponchos, termobyxor och skidhandskar att de ser ut som om de köade till en skidlift i svenska fjällen, inte till en klädbutik. Det har sin förklaring i att de tappraste, längst fram, har tillbringat två nätter utomhus, sovande i campingstolar under ett paraply för att undkomma det snöblandade regnet.

– Kan dom fucking öppna snart, hörs från en huttrande i kön.