Elias Björkman:Vacker lesbisk romans storfavorit i Cannes

Elias Björkman
 Adèle Haenel och Noémie Merlant i ”Portrait of a lady on fire”.
Adèle Haenel och Noémie Merlant i ”Portrait of a lady on fire”. Foto: Lilies Films/Hold-Up Films/Arte France Cinéma

Lesbisk kärlek i Frankrike, manlig kamp i USA och vapenvägran i Nazityskland. Tre historiska dramer seglar upp som storfavoriter på årets filmfestival i Cannes.

Under strecket
Publicerad
”Portrait of a lady on fire” är makalöst fotad, skriver Elias Björkman.

”Portrait of a lady on fire” är makalöst fotad, skriver Elias Björkman.

Foto: Lilies Films/Hold-Up Films/Arte France Cinéma
Dafoe och Pattinson i ”The lighthouse”.

Dafoe och Pattinson i ”The lighthouse”.

Foto: Focus Features
August Diehl och Valerie Pachner i ”A hidden life”.

August Diehl och Valerie Pachner i ”A hidden life”.

Foto: Iris Productions
Annons

Ett år efter förra årets manifestationer och samtal, som bland andra Sveriges och Frankrikes kulturministrar deltog i, är metoo-debatten inte lika närvarande i Cannes. Som en del av ett löfte från festivalens sida har man i år redovisat statistik för hur många filmer som skickats in till festivalen, hur många manliga och kvinnliga regissörer som tagits ut i tävlan, fördelningen för jurymedlemmar och organisationen i sin helhet. Detta efter att man förra året skrev under det franska ”5050 år 2020”-initiativet, vilket innebär att man ”förbinder sig att göra urvalsprocessen mer transparent och styrelsen mer jämställd”. (Men kvinnor stoppas fortfarande från att gå på galavisningar i låga skor.)

Annons
Annons
Annons