Annons

Elias Björkman:Vacker lesbisk romans storfavorit i Cannes

 Adèle Haenel och Noémie Merlant i ”Portrait of a lady on fire”.
Adèle Haenel och Noémie Merlant i ”Portrait of a lady on fire”. Foto: Lilies Films/Hold-Up Films/Arte France Cinéma

Lesbisk kärlek i Frankrike, manlig kamp i USA och vapenvägran i Nazityskland. Tre historiska dramer seglar upp som storfavoriter på årets filmfestival i Cannes.

Under strecket
Publicerad

Ett år efter förra årets manifestationer och samtal, som bland andra Sveriges och Frankrikes kulturministrar deltog i, är metoo-debatten inte lika närvarande i Cannes. Som en del av ett löfte från festivalens sida har man i år redovisat statistik för hur många filmer som skickats in till festivalen, hur många manliga och kvinnliga regissörer som tagits ut i tävlan, fördelningen för jurymedlemmar och organisationen i sin helhet. Detta efter att man förra året skrev under det franska ”5050 år 2020”-initiativet, vilket innebär att man ”förbinder sig att göra urvalsprocessen mer transparent och styrelsen mer jämställd”. (Men kvinnor stoppas fortfarande från att gå på galavisningar i låga skor.)

En av rörelsens grundare är den franska regissören Céline Sciamma vars ”Portrait de la jeune fille en feu” (”Portrait of a lady on fire”) blivit en av festivalens stora succéer. Alla verkar falla för detta vackra 1700-talsdrama om Marianna, en konstnär som får i uppdrag att avbilda adelsdamen Héloïse, vars mor behöver ett bröllopsporträtt för att skicka till sin dotters blivande make. Men Héloïse motsätter sig såväl äktenskap som avbildning, hon har redan avverkat en konstnär, och Marianna måste till en början fortskrida med sitt arbete i hemlighet.

”Portrait of a lady on fire” är makalöst fotad, skriver Elias Björkman.

Foto: Lilies Films/Hold-Up Films/Arte France Cinéma Bild 1 av 3

Dafoe och Pattinson i ”The lighthouse”.

Foto: Focus Features Bild 2 av 3

August Diehl och Valerie Pachner i ”A hidden life”.

Foto: Iris Productions Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons