”Heartmapping” – så ska elever få lust att skriva

Hjärtat är det perfekta verktyget, enligt poeten Georgia Heard. För det har både oändliga möjligheter och fysiska begränsningar. Elever med negativa erfarenheter av skrivande kan ha särskild stor hjälp av metoden "heartmapping".

Georgia Heard är en amerikansk poet och lärare som är Sverigeaktuell med boken ”Heartmaps”.
Georgia Heard är en amerikansk poet och lärare som är Sverigeaktuell med boken ”Heartmaps”. Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet

Inför en TEDx-konferens nyligen förberedde sig poeten Georgia Heard genom att skriva upp vad som var viktigt för henne och vad hon ville säga, inuti formen av ett hjärta. Ett sätt att fokusera och hitta kärnan i budskapet.

Hon själv kallar det att kartlägga hjärtat.

En metod som blivit framgångsrik i hennes hemland USA och som nu har nått Sverige via boken "Heartmaps: Elevens väg till autentiskt och kreativt skrivande", som nyligen gavs ut på svenska. Det är en läromedelsbok med lektionsanpassade texter.

Syftet är att väcka elevernas lust till skrivandet med hjälp av deras egna erfarenheter, tankar och idéer.

Eleverna älskar att kartlägga sina hjärtan eftersom de fritt kan kommunicera vad som verkligen betyder något för dem.

– Eleverna älskar att kartlägga sina hjärtan eftersom de fritt kan kommunicera vad som verkligen betyder något för dem. Jag har aldrig haft en elev som sagt att han eller hon har fastnat och inte kan hitta något att skriva på sina hjärtkort, säger Georgia Heard.

Ett råd hon brukar ge lärare som ska introducera sina elever till "heartmapping" är att de kartlägger sina egna hjärtan först, för att förstå hur processen fungerar.

Rent praktiskt handlar det alltså om att rita ett hjärta och fylla det med sådant som har stor betydelse för en själv. Det kräver både självreflektion och mod, menar Heard.

Foto: Natur & kultur.

I boken nämner hon en tillbakadragen elev som började skriva dikter om sin döda mamma. Och en tvåspråkig kille som delade hjärtat i två, och skrev en dikt där varannan rad var på engelska och varannan på spanska, för att beskriva sin splittrade identitet.

Men man måste inte dela sin livshistoria, utan det kan handla om vardagliga företeelser också.

– Jag har märkt att när eleverna kartlägger sina hjärtan blir de förvånade över vad som materialiseras på papperet. Att det inte bara är de livsförändrande minnena, utan också de små stunderna i livet som de kan ta för givet.

Det kan även fungera som ett botemedel mot skrivkramp och prestationsångest, eftersom det inte finns några rätt eller fel. Eleverna får själva välja vad de vill dela med sig av, och inte.

Även om eleverna skriver ganska litet när de kartlägger sina hjärtan, känns det mindre abstrakt eftersom de använder ett visuellt verktyg.

Hjärtats form innebär dessutom en fysisk begränsning, vilket kan vara enklare att hantera än ett tomt, vitt ark.

– Forskning har visat att hjärnan huvudsakligen är ett bildbehandlingssystem, och att den del av hjärnan som behandlar ord är rätt liten i jämförelse. Även om eleverna skriver ganska litet när de kartlägger sina hjärtan, känns det mindre abstrakt eftersom de använder ett visuellt verktyg, säger Georgia Heard.

Georgia Heard är en amerikansk poet och lärare som är Sverigeaktuell med boken ”Heartmaps”.

Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet Bild 1 av 2
Foto: Natur & kultur. Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X