Annons

”Inspiration - iconic works”Väcka nytt liv i gammal konst – lättare sagt än gjort

Yinka Shonibare ”Medusa väst” till vänster och en kopia i gips av den romerska marmorskulpturen Medusa Rondanini till höger, utställningsvy på Nationalmuseum.
Yinka Shonibare ”Medusa väst” till vänster och en kopia i gips av den romerska marmorskulpturen Medusa Rondanini till höger, utställningsvy på Nationalmuseum. Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum

Att ta in samtida konstnärer på museerna är ett väl beprövat men inte helt okomplicerat grepp. Avsikten att problematisera och vitalisera samlingarna resulterar sällan i bra utställningar. Så inte heller på Nationalmuseum.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Sara Masüger, ”Utan titel” 2019, efter Laokoongruppen (troligen första århundradet e Kr) i Vatikanmuseet.

Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum

I förgrunden: Recycle group, ”Sarkofag”. I bakgrunden: Ola Kolehmainen ”MVSEVM IX (Sir John Soanes trappuppgång)”, utställningsvy på Nationalmuseum.

Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum

Jake & Dinos Chapman, ”Krigets fasor IV”, 2001. Etsning och akvarell. I konstnärernas ägo.

Foto: Jake & Dinos Chapman

Henrik Jonsson, ”Kapitel 1 - Självvald exil”, detalj av installation med gipsbyster efter Rembrandts självporträtt.

Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum

Nancy Fouts, ”Eva och Eva”, 2014. Akryl och olja på duk.

Foto: Nationalmuseum

På Nationalmuseums nya utställning ”Inspiration – Iconic works” är ambitionen att visa konstnärer som jobbar i dialog med specifika konsthistoriska verk, fast inte bara från museets egen samling.

Det hade förstås varit spännande om de ikoniska verk som utställningstiteln lockar med presenterats bredvid de samtida verken. Så är nu inte fallet. Louvren lånar ju aldrig ut ”Mona Lisa” så Jeff Koons tre gånger så stora kopia med ett blått högpolerat glasklot får förstås hänga ensam. Liksom de andra verken med ikoniska förebilder.

Annons
Annons
Annons