Annons

V8-muller från 1968 i modern tappning

Stor V8-motor under huven och drivning på bakhjulen. Men dagens Ford Mustang är ändå en modern konstruktion, om än med den analoga körkänslan väl bevarad.
Stor V8-motor under huven och drivning på bakhjulen. Men dagens Ford Mustang är ändå en modern konstruktion, om än med den analoga körkänslan väl bevarad. Foto: Pontus Lundahl/TT

En drygt 50 år gammal biofilm som alltjämt sätter känslor i svall och används för att sälja bilar. Inte alla filmer har den förmågan och inte alla bilar är som Ford Mustang – på gott och ont.

Publicerad

Polotröja och brun kavaj. Så långt stämmer det. Men jag har inget pistolhölster under kavajen och vad värre är – gatorna liknar inte det minsta San Franciscos. Inga hisnande krön, ingen blåskimrande havsvik i fonden, inga gula taxibilar och inga telefonstolpar längs trottoarerna.

Framför allt kör jag städat. Inga hjullyft ens över stadens farthinder och än mindre några yviga bakhjulssladdar runt gathörnen. Ändå vore det enkelt att sladda. Bara att knappa ur antispinnsystemet med en av de kromade men ärligt talat lite plastiga vippströmbrytarna på mittkonsolen. Sedan styra in lite tvärt i en kurva och fälla gaspedalen.

Bullitt-logotypen pryder bilens bakstam. Dagens Ford Mustang är en modern konstruktion med analog körkänsla.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 7

Stor och ganska tung men ändå lätt att hålla på rätt kurs även i lite högre hastigheter. Ford Mustang Bullitt är körglad som bilar var för 30 år sedan.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 7

Automatlåda är vanligt i amerikanska muskelbilar, men Mustang Bullitt säljs enbart med sexväxlad manuell växellåda. Spakens knopp påminner om en biljardboll.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 7
Bild 4 av 7

En överskådlig digitalinstrumentering som kan varieras efter olika körsituationer och behov. Gränssnittet är lite rörigt, men förarmiljön som helhet lättarbetad.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 7
Foto: Tesla Bild 6 av 7
Foto: Sebastien Mauroy/Toyota Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons