Annons

V70 toppar ökad bilförsäljning

I en tid av sviktande konjunkturprognoser kommer ett glädjebud från de svenska bilkonsumenterna. Personbilsförsäljningen ökade med drygt 6 procent i mars - tunga lastbilar med drygt 50 procent.

Under strecket
Publicerad

Den ökade personbilsförsäljningen gör att Bil Swedens prognos om 265 000 nya registreringar under hela 2005 står sig, konstaterar föreningens vd Wolff Huber.
Den starka lastbilsmarknaden fortsatte i maj med en 20-procentig uppgång för lätta lastbilar och 51,8 för tunga, positiva signaler när det gäller den svenska konjunkturutvecklingen, menar Bil Swedens vd.

– Ökade registreringar ger tillväxt och arbetstillfällen, och är nödvändigt ur både miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt eftersom det innebär en förnyelse av den åldersstigna svenska fordonsparken.
Vinnare på personbilssidan är som vanligt Volvo med en marknadsandel på drygt 20 procent och tre modeller på tio-i-topp, varav kombimodellerna V70 och V50 håller starka första- och andraplatser.
Volvos tunga stadsjeep, XC90, tappar däremot. Hittills i år har det sålts drygt ettusen XC90 i Sverige mot drygt femtonhundra samma period i fjol.
Överhuvudtaget är det tunnsått med stadsjeepar/SUV-ar bland Sveriges 50 mest sålda bilmodeller, ingen annan tung SUV är
med, och först på 32:a plats återfinns lilla SUV-klassens ledare Hyundai Santa Fe.
Klättrare i samma klass är Tucson, Hyundais minsta SUV och den nya versionen av Hondas CR-V.
Saab fick under maj månad nöja sig med 1 284 nyregistreringar (Volvo 5 0113) men hoppas på en dramatisk skillnad till hösten när de nya modellerna 9-3 SportCombi och 9-5 Bio Power på allvar kan börja levereras.

Annons
Annons
Annons