Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Bullets over Broadway Briljant komik när Woody Allen sätts på scen

Konsten eller livet? I det sena 1920-talets New York korsas den hårdkokta gangstervärlden med show business på Broadway. Woody Allens film ”Bullets over Broadway” har blivit en smart musikal om konst och moral, skriver Karin Helander.

Johan Rheborg, David Dalmo, Shima Niavarani och Johan Rabaeus i ”Kulor över Broadway”på Göta Lejon.
Johan Rheborg, David Dalmo, Shima Niavarani och Johan Rabaeus i ”Kulor över Broadway”på Göta Lejon. Foto: Mattias Edwall
(uppdaterad)
Scenhösten 2016

Bullets over Broadway

Genre
Musikal
Regi
Emma Bucht
Medverkande
Helen Sjöholm, Johan Rheborg, Johan Rabaeus, Linus Wahlgren, Shima Niavarani, Andreas Nilsson, Per Svensson m fl.
Var
Göta Lejon
Text
Woody Allen, översättning Calle Norlén
Koreografi
Denise Holland Bethke

Musikaliska ansvarig: Kristofer Nergårdh. Scenografi: Anna Asp. Kostym: Camilla Thulin. Ljus: Palle Palmé

Europapremiären på Göta Lejon ges i kvick och smidig översättning av Calle Norlén. Och här sparas inte på kulorna. Det är storstilat generöst med levande orkester och suveräna dansare med rätta svänget i jazzörhängen, charleston och step, Anna Asps neongnistrande dekor och Camilla Thulins läckra kostymer.

Den unge författaren David Shayne drömmer om en framtid som dramatiker och får chansen att regissera en egen pjäs på Broadway. Men det finns en hake. Uppsättningen finansieras av den skrupelfrie gangsterkungen Nick Valenti, som kräver att hans unga flickvän, den påfallande taktlösa klubbdansösen Olive, ska få en roll.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Komedin tar skruv med hysteriska teaterrepetitioner, otippade spökskrivare och hemliga kärleksaffärer. Regissören Emma Bucht har sinne för både scenisk dynamik och omsorgsfullt detaljarbete. Tempot är högt och longörerna få, även om föreställningen tappar energi mot slutet.

    Annons
    X

    Linus Wahlgren gestaltar trovärdigt Davids utveckling från rufsigt valhänt konstnärsbohem till förvirrad neurotiker som måste dagtinga med sitt samvete. Hans flickvän Ellen spelas av Lisa Stadell, som gör ett par av musikalens starkaste sångnummer, först öser hon på i en ilsken blues, sedan sjunger hon ut bedragen och befriad. Johan Rabaeus hese mafioso är cyniskt kallhamrad med viss distingerad elegans.

    Johan Rheborg gör torpeden Cheech med register från sammanbitet ursinnig till brutalt kolerisk, men med sann och förorättad lidelse för konsten. Shima Niavarani är en fullfjädrad musikalisk komedienn och klockren i rollen som Olive; en lojt manipulativ, njutningsfullt vulgär och obeskrivligt talanglös Broadway-wannabe med en röst som skär genom märg och ben. Hennes exakta timing lyfter scenerna som utspelas på teatern; hon hackar replikerna i småbitar eller fyrar av dem som missriktade pistolskott.

    Helen Sjöholm gör den lätt bedagade divan Helen Sinclair. Hon sjunger gudomligt, men släpper inte rollen en sekund – och använder hela spännvidden från rå rökighet och spritimpregnerade stämband till vemodig lyster och lysande stjärnglans. Och med en självbild av sensuell tragedienn med komplext själsliv, där hennes passionerat skälvande konsonanter toppas med ett stänk bitter nostalgi. Det är både utstuderat roligt och briljant.

    Annons

    Johan Rheborg, David Dalmo, Shima Niavarani och Johan Rabaeus i ”Kulor över Broadway”på Göta Lejon.

    Foto: Mattias Edwall Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X