X
Annons
X
Recension

Santiago Mostyn, ”The warming plateau” Utställningen äter sig in i minnet och måste ses igen

Global uppvärmning, postkolonialism, rasifiering. Santiago Mostyn berör flera av vår tids sociopolitiska markörer, men långtifrån entydigt. Håkan Nilsson besöker utställningen flera gånger och undrar över vad han egentligen sett.

Santiago Mostyn, ”The warming plateau”, installationsvy på Andréhn Schiptjenko. Den Stockholmsbaserade amerikanske konstnären är en av tre curatorer i höstens Modernautställning 2018, Moderna museets kartläggning av den svenska samtidskonsten just nu. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Jag måste återvända till Santiago Mostyns utställning. Jag återvänder för att jag inte kan sätta ord på vad det är som gör att den har ätit sig in i mitt minne. Jag tänker att det har med dess angelägenhetsgrad att göra, att det rör sociopolitiska aspekter av vår tid sedda genom en postkolonial lins.

Och visst, det finns där. Det finns massor av markörer. De finns i titeln som pekar mot den globala uppvärmningen, de finns i videoverkets olika scener från Tobagos skogar, de finns i fotografiet av en svart man som ligger trängd mot ett stängsel och i de växter som traditionellt används för att markera tomtgränser. De finns överallt och de signalerar mening. Men den är inte entydig och den blir svårare att fånga ju mer jag tittar. Därför återvänder jag. Vad var det jag såg, egentligen?

Santiago Mostyn, ”The warming plateau”, installationsvy på Andréhn Schiptjenko. Den Stockholmsbaserade amerikanske konstnären är en av tre curatorer i höstens Modernautställning 2018, Moderna museets kartläggning av den svenska samtidskonsten just nu.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 1 av 4

Santiago Mostyn, ”Last picture”, 2010.

Foto: Santiago Mostyn Bild 2 av 4

Statens konstråd ställde ut Santiago Mostyns ljusskulptur ”Mirakel” på Möllevångstorget 2016. Det ledde bland annat till reaktionen "Komma till Malmö med en sån skyltajävel" i Sydsvenskan. Nu finns den att se på Andréhn-Schiptjenko.

Foto: Statens konstråd Bild 3 av 4

”Faun”, en skulptur av tyska konstnären Luise Kimme (1939–2013) intar en cenral plats i utställningen.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X