Annons
X
Annons
X

Utsatta barn hjälps åt på nätet

Många barn och ungdomar som mår dåligt söker hjälp på nätet. Men de vuxna i barnens närhet klarar inte av att ge det stöd de vill ha, i stället hjälper barnen ofta varandra. Det är en av slutsatserna i en ny rapport från Bris.

(uppdaterad)

Rapporten som SvD har tagit del av bygger på de it-relaterade kontakter som barn och unga haft med organisationen. Sammanställningen av de 40 000 webbaserade kontakterna visar att allt mer rör internet, datorer och mobiltelefoner.

– Det är självklart eftersom allt fler, i synnerhet unga, använder it. Då ökar också problem med relationer, kränkningar och psykisk ohälsa som är kopplat till exempelvis nätet, säger Thomas Jonsland, it-samordnare på Bris, Barnens rätt i samhället.

Barn och unga skrev mest om vardagliga kompis- och kärleksrelationer. På tredje plats hamnade kränkningar och hot, samt psykisk ohälsa. De unga tycks hellre vilja mejla och chatta om att de mår dåligt och har självmordstankar än ringa till Bris hjälptelefon.

Annons
X

– Många som mår dåligt och är särskilt utsatta drar sig för att prata med någon, det finns risk att man börjar gråta och så vidare. Då kan det kännas bättre att till exempel mejla, säger Thomas Jonsland.

Trots att många unga som har problem aktivt söker stöd på nätet får de mest hjälp av andra unga i samma situation. Enligt Bris rapport efterfrågar ungdomar professionell hjälp via sms och mejl som de vuxna inte klarar av att ge dem.

– Ungdomar är väldigt bra på att hjälpa och stötta varandra, det är positivt. Men det finns också baksidor, det är då två som mår dåligt hjälper varandra. Lärare, kuratorer och andra måste bli bättre på att möta barnen på nätet, säger Thomas Jonsland.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Sedan ett halvår finns en sajt för landets ungdomsmottagningar på nätet, umo.se. Där finns bland annat information om att må dåligt. Intresset för sajten har varit stort, 600 000 besök sedan starten.

    Unga kan ställa frågor som besvaras inom en vecka, men det finns ingen möjlighet till direktkontakt i dag.

    – Vi planerar att ha ett moderatlett diskussionsforum men har inte hunnit med det än, säger Lotta Rubulis-Nordh, marknadsansvarig på umo.se.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X