Annons

Så ska smygreklamen stoppas

Finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP) har tagit emot utredningen kring det förändrade reklamlandskapet. Arkivbild.
Finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP) har tagit emot utredningen kring det förändrade reklamlandskapet. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT

Smygreklam och personriktad reklam ska stoppas – dock inte genom skärpt lagstiftning. I stället föreslås i en utredning bland annat mer undervisning i konsumentkunskap och fler resurser till Konsumentverket.

Under strecket
TT
Publicerad

I oktober 2016 fick Gunnar Larsson, tidigare generaldirektör för Konsumentverket, uppdraget att som utredare kartlägga det förändrade reklamlandskapet. Slutsatserna presenterades på en pressträff i samband med att utredningen lämnas över till konsument- och finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

– Lagstiftningen ska ge ett fullgott skydd för konsumenterna. Sedan vet vi av erfarenhet att den inte alltid följs i dag och vi har ett växande problem med dold reklam, säger Per Bolund.

Annons
Annons
Annons