Annons

Utomhusträning? Så kommer du igång

Det finns många fördelar med uteträning, inte bara att du får friskluft.
Det finns många fördelar med uteträning, inte bara att du får friskluft. Foto: Nordic Wellness

Att flytta ut träningen när det blir vår kan ge dig en bra nytändning efter en lång säsong inomhus. Här får du tips om hur du kan lägga upp passen.

– Intervaller är oslagbart, säger Adriana Tepichin, personlig tränare på Nordic Wellness Täby.

Adriana Tepichin arbetar som personlig tränare på Nordic Wellness i Täby.

Adriana Tepichin arbetar som personlig tränare på Nordic Wellness i Täby.

Foto: Privat/Nordic Wellness
Adriana Tepichin arbetar som personlig tränare på Nordic Wellness i Täby.

Adriana Tepichin arbetar som personlig tränare på Nordic Wellness i Täby.

Foto: Privat/Nordic Wellness

När våren kommer är det många som flyttar ut sin träning. Det finns många fördelar med uteträning, inte bara att du får friskluft. Uteträning går dessutom att variera i oändlighet. Men hur sätter man ihop ett pass? Adriana Tepichin är personlig tränare på Nordic Wellness i Täby och tränar gärna ute med sina kunder. Den mest effektiva utomhusträningen är, enligt henne, intervallträning i olika former.

Adriana Tepichin arbetar som personlig tränare på Nordic Wellness i Täby. Foto: Privat/Nordic Wellness

– Det viktiga är att anpassa träningen efter dina förutsättningar. Det allra bästa är att sätta ihop ett pass där du varvar övningar för kondition och styrka. Då stärker du skelettet, ökar syreupptagningsförmågan, uthålligheten och fettförbränningen samtidigt, säger hon.

Välj nio funktionella övningar, alltså övningar där du tränar flera leder samtidigt, exempelvis knäböj med hopp, marklyft, utfall steg med rotation, höga knä och armhävningar. 

– Kör varje övning i 20, 30 eller 40 sekunder. Kör kortare intervaller om du är nybörjare. Mellan alla övningar har du en kortare återhämtning på 10 sekunder. Vilan ska aldrig vara längre än intervallerna, säger Adriana Tepichin. 

Och pulsen?

– Du ska höja din puls till 80 procent av din maxpuls i de intensiva intervallerna. Om du inte har en pulsklocka är det en bra referens att veta att du ligger på cirka 80 procent av din maxpuls när det är nästan omöjligt att ha en konversation samtidigt.

Även löpning är en perfekt träningsform ute. För att ta löpningen till en ny nivå, eller för att variera dig så testa intervaller även här.

– Om du är nybörjare så satsa på lite kortare intervaller, men tänk på att vilan inte ska vara längre än själva intervallerna, säger Adriana Tepichin.

Förbränner stresshormoner

Med 257 klubbar och över en kvarts miljon aktiva medlemmar är Nordic Wellness en av Sveriges största friskvårdskedjor. I vår har de dessutom breddat utbudet av sin utomhusträning. Det går även att träna ute med sin PT.

– Träningen är viktigare än någonsin nu. Att känna stress och oro kan motverkas av träning. Jag brukar säga att man förbränner stresshormoner när man tränar, avslutar Adriana Tepichin. 

Om Nordic Wellness

Nordic Wellness är en av Sveriges största friskvårdskedjor med 256 gym i Sverige. Erbjuder gruppträning, gym, personlig träning och onlineträning. Flera anläggningar har även barnpassning, rehab och möjligheten att ta fram information om din kroppssammansättning.

Annons
Detta är en annons från Nordic Wellness, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.