Annons

Linda Bakkman:Utmärkt – ett skaldjur sticker ut i fiskdisken

Dukat för skaldjursfest med ostron, räkor, havskräftor och utmärkta valet blåmusslor.
Dukat för skaldjursfest med ostron, räkor, havskräftor och utmärkta valet blåmusslor. Foto: Christine Olsson/TT

En bra näringskälla men också problematisk för miljön i många fall. Fisk och skaldjur är rika på flera ämnen vi tenderar att få i oss för lite av. Och det går att tänka hållbart även i fiskdisken.

Under strecket
Publicerad

En hink Östersjöfångad abborre – varning för kvicksilver.

Foto: Hasse Holmberg/TTBild 1 av 5

Illustration: Thomas Molén

Bild 2 av 5

Torsk till försäljning i Feskekörka i Göteborg.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TTBild 3 av 5

Blåmussslor sticker ut – på flera positiva sätt.

Foto: Vidar Ruud/TTBild 4 av 5

*µg = mikrogram = tusendels gram. Energi- och näringsinnehåll per 100 gram rå fisk (kokt räka, mussla och hummer), avser ätlig vikt (ej skalvikt). Dagligt rekommenderat intag för vuxna är 10 mikrogram D-vitamin och 50–60 mikrogram selen. Källa: Livsmedelsdatabasen.

Bild 5 av 5

Globalt utgör fisk den primära proteinkällan för en miljard människor. Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör vi äta fisk två till tre gånger per vecka, men i Sverige är det många som inte når upp i den nivån.

Generellt är fisken rik på näringsämnen som vi svenskar tenderar att få i oss före lite av, exempelvis D-vitamin, jod och selen. Feta sorter – som lax, sill, strömming och makrill – innehåller dessutom mycket omega-3-fettsyror. Fisk- och skaldjurskonsumtion har i flera studier kopplats till en lägre risk för flera av våra vanligaste folksjukdomar och tycks ha positiv påverkan på hjärta, kärl och hjärna.

Annons
Annons
Annons