Utmanaren Samsung flåsar Apple i nacken

Apple har bevisat att det fortfarande finns ett sug efter Iphone på marknaden. Men många köper de äldre och billigare modellerna, och när det kommer till att sälja de nyare prylarna stöter bolaget på patrull, skriver The Wall Street Journal.

Samtidigt flåsar konkurrenten Samsung Apple i nacken.

Under strecket
Publicerad
Apple-aktien har förlorat en tredjedel av sitt värde sedan rekordnoteringen i september.

Apple-aktien har förlorat en tredjedel av sitt värde sedan rekordnoteringen i september.

Foto: SCANPIX
Annons

Teknikjätten Apple redovisade åter en minskad vinst, men resultatet överträffade ändå de lågt ställda förväntningarna. En rejäl skjuts för försäljningen av Iphone överraskade. Nettovinsten blev 6,9 miljarder dollar, vilket är en nedgång för andra kvartalet i rad - denna gång med 22 procent. Omsättningen var 35,3 miljarder dollar, enligt rapporten som presenterades efter USA-börsernas stängning på tisdagen.

Enligt Apples senaste kvartalsrapport har det sålts 20 procent fler Iphones än tidigare, men många kunder väljer samtidigt att satsa på det som är billigt. Apple och dess konkurrenter upplever att den boom som tidigare omgett hemelektronikbranschen börjar avta, skriver Wall Street journal, som konstaterar att Iphoneköparen idag riktar in sig på äldre modeller. Men bolaget säljer lurarna, till skillnad från sina andra produkter. Försäljningen av bolagets iPads sjönk 14 procent från föregående år och efterfrågan på Mac sjönk med 7 procent, vilket bidrar till en fortsatt nedgång för Apples totala intäkter. Företaget har dominerat branschen med sina innovationer, och framöver väntar många spänt på att Apple ska presentera en ny storsäljare. Iwatch, en digital armbandsklocka, lanseras 2014 enligt planerna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons