Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Festival: display Utmanande nya perspektiv

Koreografen Cristina Capriolis verk Filt (under cover) visas på Moderna museet i Stockholm under Festival: display där besökarna kan gå på upptäcktsfärd under tre timmar bland de 13 verken.
Koreografen Cristina Capriolis verk Filt (under cover) visas på Moderna museet i Stockholm under Festival: display där besökarna kan gå på upptäcktsfärd under tre timmar bland de 13 verken. Foto: HÅKAN LARSSON

Festival: display

Genre
Dans

Moderna museet. T o m 17/4.

Det mumlas hemlighetsfullt i hörnen, det dansas i den 80 meter långa korridoren och här och där rör sig objekt med märkliga former och ljud.

Festival: display intar Moderna museet med kreativt eftertryck och viss förvirring kring logistiken. Besökarna utrustas med karta och tidtabell – sedan är det bara att gå på upptäcktsfärd under tre timmar bland de 13 verk eller förslag som nio koreografer med vitt skilda uttryck har skapat specifikt för festivalen.

Moderna museet var på 1960-talet tummelplats för happenings och koreografiska experiment. Traditionen har då och då återupplivats lite försiktigt, men med Daniel Birnbaum som chef blir det kanske en renässans för idén att låta olika konstarter ta plats bredvid varandra. Initiativtagarna till Festival: display, koreograferna Marie Fahlin och Rebecca Chentinell, har i alla fall fått gehör för att placera dess första upplaga på Moderna.

Annons
X

Det ligger i luften att vrida på perspektiven för koreografisk konst. Danskonstnärerna längtar ut från teaterrummets ramar, också för att slippa anpassa sig till ett produktions- och formattänkande som inte alltid svarar mot konstnärliga behov.

Även betraktaren får ompröva sin position när dansen söker nya rum. Cristina Caprioli inbjuder besökarna att göra ett solo på tu man hand med koreografen. Hon har också skapat Filt (under cover), ett anslående verk mitt i den pågående fotoutställningen. På golvet rör sig ett kolsvart tygsjok som bildar skulpturala former och veck med häpnadsväckande lyster. Täcket formas av dansarna Emelie Johanssons och Cilla Olsens kroppar så att man tycker sig se oljeindränkta gestalter eller sensuella skiftningar i den pulserande svärtan. Idén är enkel men rymmer lager av associativa djup under den flotta ytan.

Anna Koch och fyra meddansare gör en egen, underfundig slinga bland retrospektiva och samtida utställningar. I Eva Löfdahls luftiga rum får koreografin en repetitiv transparens, medan salarna med foto lockar fram en mer direkt dialog. Som när dansarna lägger sig och ’’flyter’’ framför Liina Siibs bild av vattenburna kroppar, Presumed innocence.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Helena Franzén använder perspektivet i den långa fönsterkorridoren. På en knallgul matta framträder tre identiskt lika, svartklädda dansare som rörliga noter i ett gäckande system. Beroende på var man står hamnar trion i fjärran eller mycket nära. Till den speciella känslan bidrar Jukka Rintamäkis livemusik för tramporgel och cello.

    Även Marie Fahlin samarbetar med en musiker i Displaced, som utspelar sig i ett föränderligt rum där väggar, ljud, bild och dans flyttas omkring i ett fragmentariskt kollage, löst kopplat till verk ur museets samlingar. Leon Michener skjuter runt sin flygel och pall och skapar vibrationer, lite i John Cages anda. Koreografin fångar upp resonanserna i detaljerade, korta skisser – ibland knappt urskiljbara i dunklet. Displaced är ett meditativt pågående, en rumslig närvaro.

    Fahlins installation Spegelbegravning, där en dansare täcks av kvadratiska skärvor och återuppstår, får extra effekt i en av museets fönsternischer där himlen reflekteras i ’’gravhögen’’.

    Festival:display går inte att fånga in på ett besök. Somligt vill man se om, annat hinna se i sin helhet. Som Ludvig Daaes duett med sitt filmade jag, en rolig och tankeväckande lek med förhållandet mellan den skapande och det skapade. Gå dit.

    Annons
    Annons
    X

    Koreografen Cristina Capriolis verk Filt (under cover) visas på Moderna museet i Stockholm under Festival: display där besökarna kan gå på upptäcktsfärd under tre timmar bland de 13 verken.

    Foto: HÅKAN LARSSON Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X