Annons

FadrenNej, det blev inget stort gräl på scen om ”Fadren”

Anna Pettersson och Johan Rabaeus.
Anna Pettersson och Johan Rabaeus. Foto: Hans Malm

SvD spådde strindbergskt råkurr när Anna Pettersson och Johan Rabaeus från varsitt håll skulle ge sig i kast med ”Fadren”. Det blev en lågmäld och intelligent diskussion om hur man spelar klassiker.

Under strecket
Publicerad

En svart scen, två notställ för manus och en man och en kvinna som på en gång läser sig igenom det Strindberg kallar sorgespelet ”Fadren” och diskuterar vad man får och inte får göra med en klassiker. Här ska, visar det sig, inte spelas utan mer framläsas ett pedagogisk samtal om vad teater kan vara, och hur en text och dess mening ständigt förändras.

Teater är en konstart som består av olika delar. En text och med den ofta en biografisk tradition. En regissör som ska skapa ny energi, och en samtida tolkning. Plus en skådespelargrupp som ska gestalta den fusion som den nya iscensättningen skapat. Ofta via en spelstil som ännu är del av en sekelgammal psykologisk realistisk tradition.

Annons
Annons
Annons