Recension

BirthUtdraget drama om reinkarnation

Under strecket
Publicerad
Annons

Nicole Kidmans porslinssköra yttre är som gjort för upprivande skräckhistorier. I The others slog hon slag på publiken och sig själv. I Birth drivs hon återigen till det yttersta, när en 10-årig pojke påstår sig vara hennes döde man och berättar detaljer som bara de två kunde ha känt till. Birth handlar alltså om återfödelse, reinkarnation. Pojken driver sakta men säkert Kidmans familj till vansinne, inte minst hennes nya blivande äkta man som ser sig brädad av en trumpen pojkvasker. Filmens första del är skickligt gjord med nervpirrande åkningar och långa närbilder på Kidmans krackelerande ansikte till dovt dramatisk musik. Men ganska snart går historien i stå – en kärlekshistoria mellan en vuxen kvinna och en förpubertal pojke är ju en omöjlighet. Istället återberättas scener vi redan sett medan andra scener tas om. I det längsta drar man ut på den oundvikliga förklaringen som måste komma. Och då dör intresset. Upplösningen presenteras dessutom lite för snabbt för att man helt ska hänga med – meningen är sannolikt att man ska pussla ihop bitarna på hemvägen från biografen. Men den ansträngningen är Birth inte värd.

Annons
Annons
Annons