Annons
Recension

Hilma af KlintUtbrott av rörelse ger liv till det perfekta

Den svenska konstnären Hilma af Klints abstrakta verk låter oss stiga rakt in i förra sekelskiftets föreställningsvärld av ockultism och teosofi. Moderna museet lyfter fram en doldis vars djärva, ljusa målningar kräver betraktarens tid.

Under strecket
Publicerad

Utställning på Moderna muséet.

Foto: TOMAS ONEBORGBild 1 av 1

Utställning på Moderna muséet.

Foto: TOMAS ONEBORGBild 1 av 1
Utställning på Moderna muséet.
Utställning på Moderna muséet. Foto: TOMAS ONEBORG

Hilma af Klint (1862–1944) är det svenska 1900-talsmåleriets största doldis. Visserligen har hon visats på Moderna museet 1989 och på Liljevalchs 1999, men jag gissar att de flesta som nu besöker Moderna museets utställning med 227 större och mindre akvareller och oljor, aldrig har hört talas om henne. Det är i så fall på tiden. Museet satsar mäktigt kring ett minst sagt märkligt konstnärskap. Blir Hilma af Klint med detta också ett internationellt namn? Vi får se. Utställningen kommer att turnera till både Hamburger Bahnhof i Berlin och Picassomuseet i Málaga.

Annons
Annons
Annons