Annons

Utbildningen till ekonom håller inte måttet

Omvärlden ställer helt nya krav på vilka färdigheter framtidens ekonomer och ledare kommer behöva. Låg tilldelning till våra ekonomutbildningar gör att framtidens ekonomer går miste om viktiga inslag i sin utbildning. Det skriver Martin Björgell, årets ekonomistudent 2012 och Lisa Persson, vice ordförande för LundaEkonomernas Studentkår.

Under strecket
Publicerad

Ett antal tusen ekonomstudenter utbildas varje år i Sverige. Det är framtidens ledare som utbildas i dag, och frågan vi ställer oss är vilka egenskaper och färdigheter vi vill att dessa ska ha? Efter enkätsvar från studentkårernas utbildningsbevakning ser vi att studenter på civilekonomprogrammet enbart lägger i genomsnitt 20-27 timmar i veckan på sina studier – studier som skulle motsvara en heltidssysselsättning på 40 timmar i veckan. Siffror från TCO visar dessutom att endast elva av dessa timmar per vecka utgörs av lärarled tid, vilket ger en låg pedagogisk anknytning i utbildningen. Vilka färdigheter hinner ekonomstudenterna tillgodose sig på dessa få timmar – och vilka missar vi?

Ekonomutbildningens kurser präglas till stor del av en avslutande tentamen där betyget avgörs, vilket leder in studenterna på ett mekaniskt lärande med fokus på ren kunskapsinhämtning från litteratur på egen hand. Med ett fåtal lärarledda timmar i veckan, saknas forum för diskussion kring de teorier vi lär oss. Ekonomstudenternas ifrågasättande av och reflektion kring etablerade ekonomiska sanningar lämnas i dag till studentens eget ansvar – en ohållbar lösning enligt oss.

Annons
Annons
Annons