Annons

Retrospektiv: Sterling RubyUtanförskap är den röda tråden

Sterling Ruby, 2019. Installationsvy på ICA, Institute of Contemporary Art, Miami.
Sterling Ruby, 2019. Installationsvy på ICA, Institute of Contemporary Art, Miami. Foto: Fredrik Nilsen Studio

En stor retrospektiv av Kalifornienbaserade Sterling Ruby är en fjäder i hatten för den unga konstinstitutionen ICA. Utställningen understryker att Miami har blivit en konstdestination att räkna med.

Under strecket
Publicerad

Sterling Ruby, 2019. Installationsvy på ICA, Institute of Contemporary Art, Miami.

Foto: Fredrik Nilsen StudioBild 1 av 3

Sterling Ruby, 2019. Installationsvy på ICA, Institute of Contemporary Art, Miami.

Foto: Fredrik Nilsen StudioBild 2 av 3

Sterling Ruby, 2019. Installationsvy med bland annat verket ”Skull” på ICA, Institute of Contemporary Art, Miami.

Foto: Fredrik Nilsen StudioBild 3 av 3

Vid en första anblick tycks den Los Angeles-baserade Sterling Ruby (född 1972 och visad på Bonniers konsthall 2012–2013) verka i en manlig, amerikansk tradition med heroiska format och gester ärvda av den abstrakta expressionismen. Men den bild som träder fram i konstnärens första genomgripande utställning i USA tar fasta på process, politik och hantverk. I denna gemensamt curerade tillbakablick på ICA i Miami och Boston (av Alex Gartenfeld och Eva Respini) riktas udden mot samhällets kontrollerande och förtryckande institutioner.

Sedan början av 2000-talet har Miami etablerat sig som konstdestination, tack vare förvandlingen av stadsdelen Wynwood och inte minst etableringen av konstmässan Art Basel som i december årligen drar 100 000-tals besökare. För Miamis unga konstinstitutioner, som ICA som öppnade 2014, är det ett tillfälle att visa framfötterna.

Annons
Annons
Annons