Utan kobolt och litium – inga nya batterier

En arbetare kontrollerar batteridelar vid en fabrik i Jiangsu-provinsen i östra Kina.
En arbetare kontrollerar batteridelar vid en fabrik i Jiangsu-provinsen i östra Kina. Foto: Tomas Bergman, TT

Elbilar, vindkraftverk och fossilfritt stål kräver mängder av mineraler och metaller. Omställningen ska på sikt lösas med återvinning. Men hur länge dröjer det innan vi har tillräckligt många batterier att skapa nya av?

Under strecket
Publicerad
Christina Wanhainen, professor i malmgeologi vid Luleå Tekniska Universitet.

Christina Wanhainen, professor i malmgeologi vid Luleå Tekniska Universitet.

Foto: Tomas Bergman
Annons

Volvo Cars meddelade nyligen att 100 procent av bilarna ska vara helt elektriska 2030. Samtidigt ska projekt som Hybrit och H2GS göra svenskt stål fossilfritt. Stora satsningar som alla har två saker gemensamt - de kräver stora mängder av litium, kobolt och nickel. Och det saknas idag svar på frågan om var mineralerna och metallerna ska komma ifrån.

Svenska företag pekar däremot på att en del av lösningen kan finnas i Halmstad, Skellefteå och Luleå. Men det rör sig inte om nya gruvor. I stället är det stora satsningar på återvinning som på sikt ska stå för de sällsynta metaller som behövs för att tillverka allt från batterier till vindturbiner.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons