Annons
X
Annons
X

USA ber Sverige om hjälp med oljesaneringen

USA har bett den svenska kustbevakningen om hjälp med saneringen efter oljekatastrofen i Mexikanska golfen. ”De har frågat vilka resurser vi har och vi har gett dem en lista över vad vi kan hjälpa till med. Vill de, så står vi beredda”, säger Sveriges specialattaché för säkerhetsfrågor i USA till SvD.se.

Kustbevakningens fartyg Poseidon kan komma att sättas in vid oljekatastrofen i Mexikanska golfen. Här syns fartyget i Göteborgs hamn i juli 2009.
Kustbevakningens fartyg Poseidon kan komma att sättas in vid oljekatastrofen i Mexikanska golfen. Här syns fartyget i Göteborgs hamn i juli 2009. Foto: ADAM IHSE/SCANPIX

Saneringsarbetet i Mexikanska golfen går trögt – igår stötte man till exempel på problem när man försökte placera en jättelik tratt över oljeläckan 1 500 meter ned i Mexikanska golfen med hjälp av fjärrstyrda robotar.

Men nu kan amerikanarna få hjälp i saneringsarbetet av bland annat Sverige. Enligt Michael Mohr, specialattaché för säkerhetsfrågor vid svenska ambassaden i Washington, har Sverige erbjudit hjälp i form av utrustning för att förhindra att ytterligare olja når land.

– I första hand handlar det om utrustning, men vi har även tre fartyg som är specialbyggda för den här sortens uppdrag som också kan bli aktuella, säger Michael Mohr till SvD.se.

Annons
X

Enligt
New York Times har den amerikanska regeringen själva ställt en förfrågan till FN, EU och 14 enskilda länder – däribland Sverige – för att få hjälp med saneringsarbetet.

Oljeföretaget BP har tidigare sagt att man ska stå för kostnaderna för saneringen. Huruvida insatsen kommer att kosta den svenska staten något är dock oklart.

– Kostnaderna kommer att diskuteras, men just nu har vi en oljekatastrof som är angelägen, säger Michael Mohr till SvD.se.

Främst handlar det alltså om utrustning, men enligt Mohr skulle det även kunna bli aktuellt med en insats som innefattar fartyg och svensk besättning. De tre aktuella fartygen är nyinköpta – det första – KBV 001 Poseidon – levererades så sent som förra sommaren, det andra KBV 002 Triton finns i Visby sedan i januari och det tredje – KBV 003 Amfitrite har precis byggts färdigt på varvet i Rumänien och är just nu på väg hem.

Samtliga fartyg är av typen större kombinationsfartyg som bland annat ska kunna ta hand om stora volymer olja, nödbogsering och brandsläckning till sjöss, enligt Kustbevakningens hemsida. Fartygen har kostat sammanlagt 1,1 miljard kronor.

Åke Dagnevik, Kustbevakningens nybyggnadsdirektör, är ombord på KBV 003 Amfitrite som befinner sig utanför Istanbul när SvD.se når honom. Enligt Dagnevik skulle fartygen kunna göra en avsevärd insats i saneringsarbetet i Mexikanska golfen.

– De är byggda och beställda för att kunna sanera stora mängder olja. Sedan är väl frågan hur mycket som kan saneras, det tar oss nog cirka 2-3 veckor att komma dit, det här är ju inte de snabbaste fartygen.

Annons
Annons
X

Kustbevakningens fartyg Poseidon kan komma att sättas in vid oljekatastrofen i Mexikanska golfen. Här syns fartyget i Göteborgs hamn i juli 2009.

Foto: ADAM IHSE/SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X