Videoannonser Facebooks nya kassako

Facebooks aktie vann ny mark i efterhandeln efter en stabil kvartalsrapport på onsdagskvällen. Vinsten steg 11 procent och intäkterna med 41 procent mot samma period i fjol i det sociala mediebolagets rapport för tredje kvartalet.

Under strecket
Publicerad
Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg vid bolagets huvudkontor i Menlo Park, Kalifornien, i september.

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg vid bolagets huvudkontor i Menlo Park, Kalifornien, i september.

Foto: Stephen Lam/Reuters
Utvecklingen för aktiva användare per månad (MAU, monthly active users).

Utvecklingen för aktiva användare per månad (MAU, monthly active users).

Foto: Facebook
Annons

NEW YORK De som roar sig med Instagram, som ägs av Facebook, har kanske noterat sponsrade inlägg dyka upp den senaste tiden i den oändliga floden bilder av romantiska solnedgångar och söta katter. Intjäningen från Instagram, samt från likaledes FB-ägda Whats App och Facebooks egna videoannonser, stod i fokus bland analytiker inför att rapporten för tredje kvartalet publicerades på onsdagen.

Trots stora utgifter under kvartalet på en rad till synes spretiga projekt, inklusive forskning inom artificiell intelligens och ”virtual reality”-tjänster, så toppar Facebook analytikernas förväntningar för flera avgörande parametrar.

Annons
Annons
Annons