Annons

The broken circleUrsinnig förtvivlan över ett dött barn

Frida Österberg, dockan/dottern Maybelle och Jannek Petri i ”The broken circle” på Uppsala stadsteater.
Frida Österberg, dockan/dottern Maybelle och Jannek Petri i ”The broken circle” på Uppsala stadsteater. Foto: Felix Gruenschloss

Ett barn dör. Tyska regissören Anna Bergmann skapar en ung, stark iscensättning om hur föräldrarna hanterar smärtan. ”The broken circle” är en countrykonsert – och ett framgångsrikt samarbetsprojekt.

Under strecket
Publicerad

Början är slutet. Det är väl så man definierar en cirkel. Elisa tar en handfull sömntabletter och sköljer ner dem med sprit. Hon vill dö, men innan dess ska vi få genomleva hennes trauma, och få känna dottern som drabbades av cancer och dog. Självanklagelserna som kom därefter, maken som börjar hata en gammaltestamentlig, diktatorisk Gud. Elisa bryter ihop men hoppas ändå på en cirkel av evighet, som ska föra dem samman igen.

Uppsala stadsteater genomför ett samarbetsprojekt med tyska Badisches Staatstheater, iscensättningen spelas på svenska, tyska och engelska men textas. Det är ett suveränt initiativ. Tysk expressiv kraft blandas med svensk psykologi och framför allt musik. ”The Broken circle” börjar nästan som en konsert, med känslostark, lätt vemodig countrymusik – särskilt av sorten bluegrass, och dess typiska instrumentering. Elisa och Didier är musiker, det här är deras avskedsspelning om man så vill, som sammanfattar deras stora, brutala livskris när dottern Maybelles sexåriga liv abrupt avslutas av cancer.

Annons
Annons
Annons