Son Fader ModerNorénfamiljen kan äntligen frigöra sig

Dag Malmberg, Vincent Book och Susanne Karlsson i ”Son Fader Moder”.
Dag Malmberg, Vincent Book och Susanne Karlsson i ”Son Fader Moder”. Foto: Emmalisa Pauly

Levande och döda ur den trasiga, skånska kärnfamiljen återförenas i Lars Noréns nya pjäs. Den lyriska, känsliga iscensättningen pekar på en existens där allt kan omförhandlas: liv, självbilder, frihet.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det känns nästan som om jag själv befinner mig i en norénsk drömspelsdubblering när jag bänkar mig till Sverigepremiären av ”Son Fader Moder” på Malmö stadsteaters Intiman. Här satt jag för exakt 39 år sedan, den 23 oktober 1982, till urpremiären på ”Natten är dagens mor”, Lars Noréns genombrottspjäs, i regi av Göran Stangertz.

Det var den första pjäsen i ”hotelltrilogin”, en genomträngande, intensiv, våldsam föreställning, där en dysfunktionell kärnfamilj – fader alkoholist, moder cancersjuk, två söner i jakt på identitet – brottades för att försöka frigöra sig från varandra. SvD-kollegan Erik Näslund skrev den gången i sin recension att de ”fläker upp liv och strör salt i alla sår”, han bearbetade sina starka känslor genom att sparka löven på Malmös gator på sin väg från teatern.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons