Annons

CarmenUr rökmolnen stiger en Carmen värd att vänta på

Miriam Treichl som Carmen omgiven av Marianne Odencrants som Frasquita och Johanna Rudström som Mercédès.
Miriam Treichl som Carmen omgiven av Marianne Odencrants som Frasquita och Johanna Rudström som Mercédès. Foto: Markus Gårder

Carmen – igen?! I Johanna Garpes regi leks det med schabloner men det tar ett bra tag innan sångarna får komma till sin rätt. Det lönar sig dock att hålla ut och orkesterspelet är underbart spänstigt.

Under strecket
Publicerad

Daniel Johansson som José och Miriam Treichl som Carmen.

Foto: Markus Gårder Bild 1 av 2

Toreadoren Escamillo sjungs av Alessio Cacciamani. Här omgiven av Johanna Rudström, Marianne Odencrants och Kungliga Operans kör.

Foto: Markus Gårder Bild 2 av 2

På Kungliga Operan har det bara gått sju och ett halvt år sedan förra uppsättningen av ”Carmen”. Så varför var det redan dags igen? Kanske svaret finns i scenbildens starkt lysande ridå, med samma röda färg som utsålt-lampor? ”Carmen” har alltid varit teaterchefernas säkraste kort i leken.

Annars trodde jag Carmenfebern var på väg att ebba ut. Bara under 2010-talet har vi sett nya ”Carmen” på landets samtliga operascener – 2011 Stockholmsoperan och Opera på Skäret, 2012 Malmö och Umeå, 2016 Göteborg, Dalhalla och Folkoperan, och om ett par månader står Karlstad på tur. Var och en har haft sina poänger, och alla har förstås varit mer eller mindre måna om att distansera sig från schablonbilden av Carmen som en höftsvängande förförerska.

Annons
Annons
Annons