Annons

Birds of passageUppvisning i nihilism – folk kränks till vanvett

Carmiña Martínez som matriarken Úrsula i ”Birds of passage”.
Carmiña Martínez som matriarken Úrsula i ”Birds of passage”. Foto: Edge Entertainment

”Birds of passage” målar med breda penseldrag en västern som drar mot såväl antikens grekiska drama som amerikansk gangster- och maffiafilm.

Under strecket
Publicerad

Med start 1968 till en bit in på 80-talet skildrar ”Birds of passage” droghandelns mekanismer bland urinvånare på Colombias norra landsbygd, då grunderna till landets knarkvälde lades. Det är en film som rör sig mellan dramatiskt olika världar, och som gör rätt stor sak av bägge.

Å ena sidan en värld där folktro – i form av ritualer, besvärjelser och onda andar – dikterar villkoren för hur man skall leva. Å andra sidan med typiska element från gangsterfilmen som gör anspråk på att ta över. Det genuina ställs mot det glamorösa, det gamla mot det nya, stolthet mot fördärv, östrogen mot testosteron. Bägge föreställningsvärldarna – såväl folktrons som den specifika filmgenrens – verkar dock smälta samman i ett ödesmättat narrativ, en minst sagt färgsprakande determinism rotad i girighet.

Annons
Annons
Annons