Annons

Upptäcktsfärd bland oönskade surr och klick

ÖRA FÖR LJUD 3. Oljud, oväsen och störningar står i fokus för en ny bok som tar sikte på sprickorna i det sena 1900-talets ljudkonst och populärkultur. Mycket av intresse äger rum i ljudets smuts.

Under strecket
Publicerad

Så kallat ”vitt brus” andvänds såväl av utryckningsfordon som i elektronisk musik.

Bild 1 av 1

Så kallat ”vitt brus” andvänds såväl av utryckningsfordon som i elektronisk musik.

Bild 1 av 1
Så kallat ”vitt brus” andvänds såväl av utryckningsfordon som i elektronisk musik.
Så kallat ”vitt brus” andvänds såväl av utryckningsfordon som i elektronisk musik.

Under fyra års tid lyssnade man. Eller vid närmare eftertanke så har lyssnandet pågått i snart 50 år. Den 9 september i år var en del av lyssnandet över: 525 minuter musik hade ”tvättats ren” från överdrivna s-ljud, popp-ljud från mikrofoner, elektriska klickljud, surr från inspelningsutrustning och plötsliga ljudbortfall. Andetag, hostningar, knarrande stolar och annat ”musikaliskt oväsen” lät man vara kvar. Ommastringsarbetet, som engagerade sju ljudtekniker och utfördes vid legendariska Abbey Road Studios i London, inleddes med att olika bandspelare lyssnades igenom för att avgöra vilken som bäst kunde slå en bro mellan analogt och digitalt. För att ”bevara inspelningarnas autenticitet och integritet” användes brusreducering, ytterst sparsamt, och mellan varje låt rengjordes bandspelarens tonhuvud från damm.

Annons
Annons
Annons