Annons

Tyra Kleen, ”Konstnär, vagabond, äventyrare” / Diana Agunbiade-Kolawole, Annica Karlsson Rixon, Anders Zorn, ”Nakenakter”Upptäck Tyra Kleen som ville hålla sin konst hemlig

 Tyra Kleen, ”Förbjuden frukt”, 1915, akvarell.
Tyra Kleen, ”Förbjuden frukt”, 1915, akvarell. Foto: Lindblad Studio

Precis som Hilma af Klint ville Tyra Kleen hemlighålla sin konst för eftervärlden. Förutom hennes bilder på dansare från Java och Bali förblev hennes verk okänt i över 50 år . Dan Backman faller för hennes erotiskt laddade och elegant slingriga bilder mellan dröm och verklighet.

Publicerad

Det finns linjer att dra mellan Tyra Kleen (1874-1951) och Hilma af Klint (1862-1944). Båda var solitärer i en konstnärsvärld dominerad av män, båda drogs till teosofi och spiritism, båda ville hålla sina verk hemliga för världen efter bortgången.

Tyra Kleen testamenterade hela sin kvarlåtenskap - inklusive brev, dagböcker, räkenskaper och villan på Lidingö - till Riddarhuset, med villkoret att hela härligheten skulle låsas in under 50 år.

Tyra Kleen, ”Solrosflickan”, 1898, akvarell.

Foto: Lindblad Studio Bild 1 av 4

Tyra Kleen, tempeldans, akvarell och gouache, ca 1920.

Foto: Fotograf Hannes Anderzén/Etnografiska museet Bild 2 av 4

Annica Karlsson Rixon, ”Nakenakt 09” ur ”Nakenakt”, en svit med 36 fotografiska verk.

Foto: Annica Karlsson Rixon Bild 3 av 4

Tyra Kleen, ”Skrikstudie”, självporträtt, 1903, kolteckning.

Foto: Thielska galleriet Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons