X
Annons
X
Recension

Tyra Kleen, ”Konstnär, vagabond, äventyrare” / Diana Agunbiade-Kolawole, Annica Karlsson Rixon, Anders Zorn, ”Nakenakter” Upptäck Tyra Kleen som ville hålla sin konst hemlig

Precis som Hilma af Klint ville Tyra Kleen hemlighålla sin konst för eftervärlden. Förutom hennes bilder på dansare från Java och Bali förblev hennes verk okänt i över 50 år . Dan Backman faller för hennes erotiskt laddade och elegant slingriga bilder mellan dröm och verklighet.

 Tyra Kleen, ”Förbjuden frukt”, 1915, akvarell.
Tyra Kleen, ”Förbjuden frukt”, 1915, akvarell. Foto: Lindblad Studio

Det finns linjer att dra mellan Tyra Kleen (1874-1951) och Hilma af Klint (1862-1944). Båda var solitärer i en konstnärsvärld dominerad av män, båda drogs till teosofi och spiritism, båda ville hålla sina verk hemliga för världen efter bortgången.

Tyra Kleen testamenterade hela sin kvarlåtenskap - inklusive brev, dagböcker, räkenskaper och villan på Lidingö - till Riddarhuset, med villkoret att hela härligheten skulle låsas in under 50 år.

Tyra Kleen, ”Förbjuden frukt”, 1915, akvarell.

Foto: Lindblad Studio Bild 1 av 5

Tyra Kleen, ”Solrosflickan”, 1898, akvarell.

Foto: Lindblad Studio Bild 2 av 5

Tyra Kleen, tempeldans, akvarell och gouache, ca 1920.

Foto: Fotograf Hannes Anderzén/Etnografiska museet Bild 3 av 5

Annica Karlsson Rixon, ”Nakenakt 09” ur ”Nakenakt”, en svit med 36 fotografiska verk.

Foto: Annica Karlsson Rixon Bild 4 av 5

Tyra Kleen, ”Skrikstudie”, självporträtt, 1903, kolteckning.

Foto: Thielska galleriet Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X