Uppsving för spel med enkel grafik

Förra veckan släpptes ett nytt, tvådimensionellt Super Mario-plattformsspel, det första på 14 år. Ju mer avancerade de storsäljande 3D-spelen blir, desto mer ökar paradoxalt nog intresset för enklare, gammaldags spel.

Under strecket
Publicerad
Annons

Den dominerande trenden i spelvärlden är sedan flera år fotorealismen, alltså grafik som ser så verklighetstrogen ut som möjligt, som om det vore film. Men det innebär inte slutet för äldre generationers spel med en mer tecknad känsla.

– Det ironiska är att ju närmre vi kommer drömmen om helt fotorealistiska spel, desto längre bort hamnar den. När ett ansikte återges så pass bra som man gör i dag syns det tydligare att detaljer ändå saknas. Men om man gör något som inte alls är tänkt att se realistiskt ut så accepterar användaren det och fantasin lägger till det som saknas, säger Per Strömbäck på Spelplan, branschorganisationen för spelutvecklare.
Han tror att utvecklingen ger utrymme för en motreaktion och att variationen på spelmarknaden kommer att bli större i framtiden.
Klassiska tv-spelshjälten Mario har nu gjort comeback i tvådimensionellt utförande för bärbara Nintendo DS i New Super Mario bros, efter att redan i mitten av 1990-talet ha tagit steget in i 3D-världen. I sommar har också nya
tvådimensionella arkadspelet Loco Roco på Playstation portable gjort succé.
Just de nya bärbara spelenheterna är en viktig faktor i uppsvinget för färgglada 2D-spel - de klarar inte av alltför avancerad grafik. Även spel i mobiltelefoner och onlinespel bidrar till trenden. Möjligheten att ladda ner enklare spel till nya Xbox 360 har också inneburit att de klassiska arkad- och plattformsspelen återvänt till tv-spelskonsolerna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons