Annons

Uppstickaren knockar jättarna på Kungsholmen

På Kungsholmen och Östermalm slår en uppstickare och en lyxmäklare med diskretion som specialitet knock out på de etablerade jättarna. Karlsson & Uddare gick om jättekedjorna på Kungsholmen med en omsättning som ökade med 300 procent på bara tre år.

Under strecket
Publicerad

De stora mäklarfirmorna blir slagna på fingrarna av uppstickare på Kungsholmen och Östermalm, visar ny statistik.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 5
Bild 2 av 5
Bild 3 av 5
Bild 4 av 5
Bild 5 av 5

De stora mäklarfirmorna blir slagna på fingrarna av uppstickare på Kungsholmen och Östermalm, visar ny statistik.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
De stora mäklarfirmorna blir slagna på fingrarna av uppstickare på Kungsholmen och Östermalm, visar ny statistik.
De stora mäklarfirmorna blir slagna på fingrarna av uppstickare på Kungsholmen och Östermalm, visar ny statistik. Foto: Tomas Oneborg

Från 2012 till 2015 ökade mäklarbyrån Karlsson & Uddare omsättningen från 9 till 38 miljoner kronor.

– Vi har ju lokalkunskapen och folk gillar att det är personligt, säger marknadschefen Malin Skoglund.

Det finns alltså små aktörer som gör kraftiga framryckningar i Stockholms innerstad, där till exempel Karlsson & Uddare i år har blivit störst på Kungsholmen. Räknat i antal annonserade objekt på Hemnet har man de senaste tolv månaderna förmedlat hela 11 procent av stadsdelens utbud.

Då får man uppdragen på rekommendationer från tidigare kunder och inte genom att lägga lappar i brevlådor.

Medan de rikstäckande kedjorna argumenterar att man växer genom skalfördelar med teknik, support och samarbeten, blir svaret hos Karlsson & Uddare som sedan 2012 gått från under tio till cirka 20 anställda mäklare, att det viktigaste är att ha rätt personal.

Annons
Annons

– Mötet med en mäklare handlar ju om personkemi. Kunden väljer först och främst en person som ska hjälpa att få så bra betalt som möjligt och kännas trygg för både köpare och säljare, säger Malin Skoglund.

Det ska sägas att mäklarstriden om Kungsholmen just nu är jämn. Det är bara några promille i marknadsandelar som skiljer från tvåan Fastighetsbyrån och trean Erik Olsson.

I övriga innerstadsdelar är det den riksledande Fastighetsbyrån som förblir störst när man räknar i antal annonserade objekt, men att innerstaden är speciell märks genom betydligt lägre marknadsandelar än Fastighetsbyrån är van vid ute i landet.

Stadsdelen Östermalm är ett annat exempel på att innerstadsmäklare framgångsrikt nischar in sig. Här finns Lagerlings som förblir dominerande på stora, fina Östermalmsvåningar. Enligt vd Jan Lagerling är detta segment så eftertraktat och högt värderat att det gör Lagerlings ledande. Klart är att byråns omsättning ökade med 50 procent från 2012 till 2015, och att resultatet steg ännu snabbare.

– Att vi är marknadsdominerande på Östermalm beror ju på att vi varit verksamma där så länge. Företaget är grundat 1947, och jag själv har varit med i 40 år. En stor del av det vi säljer är stora eleganta och välbelägna lägenheter, något som det alltid finns köpare till, säger Jan Lagerling.

Han gör klart att Lagerlings inte konkurrerar med att vara störst på ettor och tvåor "en masse". Många kunder finns i stället i den krets som har stora, välbelägna våningar. Men geografin är också mycket tydlig: Det är just på Östermalm och någon gång Djurgården man säljer, men "aldrig i Vasastan".

Annons
Annons
Bild 1 av 4
Bild 2 av 4
Bild 3 av 4
Bild 4 av 4

– Många säljare på Östermalm vill ha diskretion, så säkert 30 procent säljs direkt via vårt kundregister varför hela vår marknadsandel inte annonseras, påpekar Jan Lagerling.

Skiljer provisionen mycket mellan er och kedjorna?

– Jag brukar säga att vi konkurrerar inte med den lägsta provisionen och den högsta värderingen. Det gör en del, men det tycker jag inte är särskilt seriöst.

Hur ska man förstå att det finns så många aktörer i innerstaden?

– Ett gott namn får man genom att vara duktig och sköta det. Då får man uppdragen på rekommendationer från tidigare kunder och inte genom att lägga lappar i brevlådor och sådant, svarar Jan Lagerling.

Antalet öppet annonserade objekt från Lagerlings har de senaste tolv månaderna en marknadsandel på 8,5 procent på Hemnet, vilket är marginellt färre än vad Fastighetsbyrån har i samma stadsdel.

En annan framgångsrik Östermalmsaktör är Per Jansson, vars förmedling redovisar kraftigt ökande vinster sedan 2012.

Mätt i antal annonserade Östermalmsobjekt kommer förövrigt Eklund Stockholm New York hack i häl, nu på en fjärdeplats. Sedan 2012 har omsättningen för ESNY ökat med 140 procent, och antalet anställda nästan dubblerats – dock med jämförelsevis blygsamt resultat.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons