X
Annons
X
Recension

Det löjliga mörkret Uppsluppen skildring av apokalypsen

I Wolfram Lotz och hans pjäs ”Det löjliga mörkret” får en nattklubb föreställa världen och dess konflikter. Foto: Helsingborgs stadsteater

Det är inte första gången teatern skildrar världen som nattklubb, kabaré eller nöjesfält. Men nog gör scenografen Helga Bumsch ett statement när hon placerar vår tids politiskt spekulativa befrielsekrig i suggestiv klubbmiljö, med bardisk, guldridåer, dj och stång för pole dancing. På väggen lyser ”Mr Kurtz’ Klub” i neon, som en hälsning till Joseph Conrads ”Mörkrets hjärta”, en av förebilderna till Wolfram Lotz och hans pjäs ”Det löjliga mörkret”.

För den 35-årige tyske succédramatikern Lotz, som Helsingborgs stadsteater nu introducerar i Skandinavien, tycks det inte råda något tvivel. Vår samtid av moraliseringar, våld och ingrepp i varandras affärer är inget annat än delar av en löjeväckande underhållningskultur. Vi leker polis, soldater, offer och förtryckta i ett värderelativistiskt internationellt spel om makt och herravälde. Brickorna flyttas bara runt, i ständigt nya konfliktkonstellationer.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X