Annons

”Partierna kan få trovärdighetsproblem”

Under lördagen hade ett hundratal samlats på parkeringsplatsen i Barkarby norr om Stockholm för att protestera mot det höga bensinpriset.
Under lördagen hade ett hundratal samlats på parkeringsplatsen i Barkarby norr om Stockholm för att protestera mot det höga bensinpriset. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Flera partier har eldat på rörelsen Bensinupproret 2.0 med betalda Facebookannonser – trots att de själva saknar politik för en kraftig sänkning av bensinskatten.

– Det kan bli ett trovärdighetsproblem, säger statsvetaren Jonas Hinnfors.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 1

Såväl Sverigedemokraterna som Moderaterna och Kristdemokraterna har köpt Facebookannonser för att locka nya medlemmar till det snabbt växande Bensinupproret 2.0 – en rörelse som på lördagen samlade över 580 000 personer på Facebook.

Att etablerade partier på det sättet försöker knyta an till utomparlamentariska rörelser är dock inget nytt fenomen. Det säger Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Som exempel nämner han både Centerpartiet, som under 70-talet blev starkt förknippat med antikärnkraftsrörelsen, och Socialdemokraterna, som under Vietnamkriget försökte knyta upp väljare som ingick i den svenska FNL-rörelsen.

Annons
Annons
Annons