Annons

”Carl Fredrik Reuterswärd – Alias: CFR”Uppkopplad med elektronik in på bara kroppen

Atsuko Tanaka iklädd ”Denkifuku” (Elektrisk dräkt) under en performance som konstnären gjorde i Tokyo 1956 och som skrivits in i konsthistorien.
Atsuko Tanaka iklädd ”Denkifuku” (Elektrisk dräkt) under en performance som konstnären gjorde i Tokyo 1956 och som skrivits in i konsthistorien. Foto: Nakanoshima Museum of Art / Moderna museet

Japanska Atsuko Tanaka och svensken Carl Fredrik Reutersvärd prövade konstens gränser på 1950- och 1960-talen. De möts vägg i vägg i på Moderna där Tanakas dynamiska och elektrifierade konst kontrasterar mot Reutersvärds svalare Duchamp-inspirerade verk.

Under strecket
Publicerad

Atsuko Tanaka, ”Denkifuku” (Elektrisk dräkt), 1956/1999.

Foto: Foto: Åsa Lundén / Moderna museetBild 1 av 5

Atsuko Tanaka, ”Work(2)”, 1957.

Foto: Ashiya City Museum of Art & History / Moderna museetBild 2 av 5

Carl Fredrik Reuterswärd, ”Kilroy 1963-1972”

Foto: Moderna museetBild 3 av 5

Carl Fredrik Reuterswärd, Den hängde, 1998

Foto: Foto: Prallan Allsten / Moderna museetBild 4 av 5

Carl Fredrik Reuterswärd, ”Kilroy’s Heart”, 1968-1969.

Foto: Foto:Prallan Allsten / Moderna museetBild 5 av 5

Moderna museet inleder hösten med två utställningar i de dystra salarna på museets plan 2, det vill säga en trappa ned från huvudentrén. Atsuko Tanaka (1932-2005) och Carl Fredrik Reuterswärd (1934-2016) har inget direkt gemensamt men båda arbetade gränsöverskridande med olika slags material och kan sägas förenas genom en slags konceptuell lekfullhet och en nyfikenhet på teknologi.

Reuterswärds hologram och Tanakas ”elektriska dräkt” - såväl skulptur som kimono, konstruerad av hundratals elektriska lampor - är bra exempel på det sistnämnda.

Annons
Annons
Annons