Annons

Uppkäftig uppdatering – mer än ett ”facelift”

Årets upplaga av Audi A4 har fått nya former runt omupplaga och teknikerna har lyckats stänga ute mycket av oljudet från 40-profilsdäcken.
Årets upplaga av Audi A4 har fått nya former runt omupplaga och teknikerna har lyckats stänga ute mycket av oljudet från 40-profilsdäcken. Foto: Anders Wiklund/TT

Nej, att påstå att årets upplaga av Audi A4 skulle ha fått en rejäl facelift är inte helt sant. Det är nämligen inte bara nyllet som fått ett lyft utan hela utstyrseln. Däremot känner vi igen det mesta av tekniken under skalet.

Publicerad

Med en facelift menades ursprungligen ett kirurgiskt ingrepp där avsikten oftast var att försköna patientens anletsdrag. När bilbranschen började använda begreppet var syftet i stort sett detsamma – att föryngra ”facet” på en lite föråldrad modell, i väntan på en helt ny. Vanligtvis i form av en ny grill, nya strålkastare och en och annan utbytt plast- eller plåtbit. Tydligt för kunden men helst inte alltför kostsamt i produktionsledet.

När Audi nu skickar ut nya A4 till butikerna så handlar det också om en facelift. Men alltså inte bara några nya anletsdrag. I princip är allt som syns nytt. Trots att en helt ny modell (B10) är nära förestående. Nuvarande B9 kom 2015 och är den femte generationen sedan A4 för 25 år sedan ersatte Audi 80. Livslängden per generation ligger alltså på cirka fem år.

Interiören har fräschats upp och MMI-systemet (Multi Media Interface) Interiörenhar vidareutvecklats. Här finns VW-koncernens DSG-växellåda med sju steg, fast Audi kallar den för S-tronic.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 7

Bagageutrymmet i Avant-versionen har växt i volym men är fortfarande inte i närheten av lastförmågan hos kusinerna från VW och Skoda.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 7

Audi införde härom året en ny nummerbeteckning, från 30 till 70, som för den invigde avslöjar hur många hästkrafter som döljer sig under huven.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 7

Audi A4 har köregenskaper på toppnivå och man sitter bekvämt, men det är fortfarande trångt i baksätet för långbenta.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 7
Bild 5 av 7
Foto: TT Bild 6 av 7
Foto: TT Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons