Uppförande går före kunskaper

Den nationella betygsskalan används redan i lågstadiet. Och lärarna bedömer ofta elevernas beteende istället för deras kunskaper. En ny rapport från Skolverket visar att det finns flera brister i de skriftliga omdömen som ska ges till alla elever i grundskolan.

Under strecket
Publicerad
Annons

Efter den borgerliga alliansens valseger för snart fyra år sedan tog utbildningsminister Jan Björklund (FP) initiativ till en rad förändringar i skolan.

En av de mest omdebatterade reformerna är införandet av skriftliga omdömen till alla elever från årskurs ett. Omdömena är obligatoriska men kan se olika ut på olika skolor. Det är tillåtet att de liknar betyg redan i ettan, något som har kritiserats av den rödgröna oppositionen. Skolverket har nu analyserat reformen. Av rapporten, som överlämnades till regeringen igår, framgår att mer än sex av tio lärare anser att det finns en osäkerhet om hur elevernas kunskaper ska bedömas.

Annons
Annons
Annons