Annons
Recension

AmadeusUppdaterad Amadeus tar ut svängarna rejält

Nour El Refai som Amadeus och Maia Hansson Bergqvist som Constanze på Örebro länsteater.
Nour El Refai som Amadeus och Maia Hansson Bergqvist som Constanze på Örebro länsteater. Foto: URBAN JÖRÉN
Publicerad

En gammal teater är ju egentligen ett instrument, en klanglåda av trä som förstärker och förenar alla möjliga tonarter och subtila ackord som bildar en utsaga om mänsklig uttrycksförmåga och längtan efter ett rikt och andligt liv.

Örebro teater, invigd 1853, är perfekt scen för pjäsen Amadeus av engelsmannen Peter Schaffer, skriven 1979. Stycket blev omedelbart en enorm framgång världen över eftersom Mozart skildrades som ett tramsigt clownbarn med smak för bajsskämt – några brev till en kvinnlig kusin fyllda av prutthumor var beviset. Schaffer var ivrig att visa att också det mest celest subtila kan ha en lortig baksida: att vara ett geni är sannerligen inte alltid något som samtiden uppskattar.

Annons
Annons
Annons
Annons