Annons

Paul Fägerskiöld, ”Starry night”Universum tur och retur med Paul Fägerskiöld

Paul Fägerskiöld, ur sviten ”Starry night”, 2020. Olja på duk.
Paul Fägerskiöld, ur sviten ”Starry night”, 2020. Olja på duk. Foto: Carl Henrik Tillberg

Likt en tvättäkta romantiker tittar Paul Fägerskiöld rakt in i det sublima när han med teknisk briljans målar sina stjärnhimlar. Håkan Nilsson ser en stark inledning av höstens konstsäsong.

Under strecket
Publicerad

Paul Fägerskiöld, ur sviten ”Starry night”, 2020. Detalj.

Foto: Carl Henrik Tillberg

Paul Fägerskiöld, ur sviten ”Starry night”, 2020. Installationsvy på Galerie Nordenhake.

Foto: Carl Henrik Tillberg

De stora, mörka målningarna med små ljuspunkter i olika formationer är omedelbart avläsbara som stjärnhimlar. Det är tydligt att Paul Fägerskiöld, född i Stockholm 1982 – bosatt och verksam i New York, med ”Starry night” fortsätter att utveckla sitt intresse för kosmos. Men liksom tidigare, när han exempelvis utgått från den amerikanska flaggans stjärnbaner för att måla himlavalv, rör det sig om konstverk med många ingångar och nivåer. Konceptuella förhållningssätt skapar ett ramverk där ett genuint intresse för måleriet som material kan spela ut mot en fond av astronomiska betraktelser.

Mångtydigheten är typisk för Paul Fägerskiöld, där olika konstnärliga grepp rör sig inom varandra. Redan själva motiven, stjärnhimlarna, är både måleri och en bild av måleriet. På Galerie Nordenhake överväldigas jag först av den intagande, överväldigande rymd vilken suger tag i blicken. Men eftersom detta stora färgfält inte fyller ut hela duken, utan lämnar den ljusgrå linneväven fullt synlig runt om, bryts det illusoriska och motivet framträder istället som just en bild. Ännu mer så när också olika passmärken och andra markeringar framträder i gränsen mellan det målade och omålade.

Annons
Annons
Annons