Annons

Annonsörer kräver skärpning av sociala medier

Annonsjätten Unilever hotar att minska sin reklam på sociala medier, om de inte gör tillräckligt för att bland annat stoppa spridningen av hatiskt material.
Annonsjätten Unilever hotar att minska sin reklam på sociala medier, om de inte gör tillräckligt för att bland annat stoppa spridningen av hatiskt material. Foto: Petra Lindell/TT

Annonsörer som markerar och ställer krav på att sociala medier ska rensa bort hatiskt material kan vara ett sätt att själva bygga sitt varumärke.

– Det är ett intressant fenomen i tiden, säger marknadsföringsforskaren Eva Ossiansson.

Under strecket
TT
Uppdaterad
Publicerad

Hatmeddelanden på sociala medier gör att kundernas förtroende urholkas, enligt den globala jätten Unilever, som är en av världens största annonsörer.

– Det handlar om att ha en positiv inverkan på samhället, säger Unilevers marknadschef Keith Weed till Wall Street Journal , inför ett tal han höll vid Interactive Advertising Bureau i Kalifornien.

Annons
Annons
Annons