Hela denna artikel är en annons

Vinterdäcket som slår rekord i antal dubb

Bilisterna i Sverige kompromissar inte när det gäller vinterdäck.
Med säkerhet och komfort i fokus har Michelin nu tagit fram ett dubbdäck – inspirerat av rallydäck och med ett nytt rekord i antal dubb.

Michelin har lyckats få in totalt 250 dubb i det nya däcket.
Michelin har lyckats få in totalt 250 dubb i det nya däcket. Foto: Michelin

Säkerhet på is och snö, det är vad svenska bilister tittar efter när det är dags att investera i nya dubbdäck. Michelin, som står bakom statistiken, lanserar nu den fjärde generationen av MICHELIN X-ICE NORTH 4. Ett dubbdäck som sticker ut från mängden.

Här är några av egenskaperna i det nya dubbdäcket.

EXTERN LÄNK:
Välj rätt vinterdäck – läs mer om X-ICE NORTH 4

 Michelin lanserar nu den fjärde generationen av MICHELIN X-ICE NORTH 4.
Michelin lanserar nu den fjärde generationen av MICHELIN X-ICE NORTH 4. Foto: Michelin

Rekord i antal dubb

Den största skillnaden mot tidigare versioner av X-ICE NORTH är antalet dubb. Michelin har lyckats få in totalt 250 dubb i det nya däcket (i dimension 205/55 R 16). Om du jämför med föregångaren som hade 90 stycken dubb, är det en markant ökning. Antalet dubb bidrar till ett klassledande grepp på is*. Och tack vare en matematisk algoritm har man lyckats placera dubben så man både får optimalt grepp och en minskad bullernivå, även på barmark.

Inspirerat av rallydäck

När man utformat dubbarna och dess placering har man bland annat tittat på rallybilar som kör på vinterväglag. Genom att gå över till ståldubb istället för aluminium, och tack vare det nya däckmönstret, kan MICHELIN X-ICE NORTH 4 prestera optimalt under hela sin livslängd.

X-ICE NORTH 4 presterar lika bra på is, snö och barmark.
X-ICE NORTH 4 presterar lika bra på is, snö och barmark.

Vinterdäcket måste prestera över tid

Det som skiljer X-ICE NORTH 4 från konkurrenterna är bland annat hur däcket presterar över tid. När ett helt nytt däck testades hade det 3,7 meter kortare bromssträcka på is jämfört med konkurrenternas genomsnitt*. Men den största skillnaden såg man efter att däcket hade rullat 1.000 mil, och hade hela 4,8 meter kortare bromssträcka på is jämfört med konkurrenterna*.

Optimerat för nordiskt klimat

Under vinterhalvåret bjuder Sverige på många typer av väglag. Den som spenderar större delen av sin tid i södra delarna av landet kanske inte stöter på snö och is i lika stor utsträckning som invånarna i norra Sverige. Tack vare Michelins unika gummiblandning, dubbplacering och däckmönster, har man med X-ICE NORTH 4 lyckats skapa ett dubbdäck som presterar bra på is, snö och barmark.

EXTERN LÄNK:
Läs mer om MICHELIN X-ICE NORTH 4

* För mer information om testerna, se www.michelin.se

Michelin har lyckats få in totalt 250 dubb i det nya däcket.

Foto: Michelin Bild 1 av 3

Michelin lanserar nu den fjärde generationen av MICHELIN X-ICE NORTH 4.

Foto: Michelin Bild 2 av 3

X-ICE NORTH 4 presterar lika bra på is, snö och barmark.

Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons