Annons
X
Annons
X
Kultur
Recension

Albumet från Auschwitz Unika bilder inifrån Auschwitz

Judiska museets nya utställning visar bilder från ett unikt album med bilder tagna av nazisterna inne i Auschwitz.

Barnen på bilden är Lili Jacobs bröder, Sril och Zelig. Båda dödades kort efter ankomsten till Auschwitz.
Barnen på bilden är Lili Jacobs bröder, Sril och Zelig. Båda dödades kort efter ankomsten till Auschwitz. Foto: Judiska museet

Albumet från Auschwitz

Genre
Utställning
Var
Judiska museet

Pågår t o m 28 augusti 2016

När koncentrationslägret Dora-Mittelbau befriades i april 1945 var den 18-åriga fången Lili Jacob mycket svag. Hon fördes till en övergiven SS-barack för att få en chans att hämta sig. När hon letade efter något att värma sig med hittade hon ett fotoalbum i en byrålåda. Hon bläddrade, och till sin häpnad kände hon igen flera personer på fotografierna, däribland sig själv och sina småbröder som hon inte hade sett sedan de skildes åt vid den så kallade selekteringen i Auschwitz. Det var dit hennes familj ursprungligen hade förts – Lili, den enda i familjen som överlevde, hade förts till Dora när nazisterna delvis tömde Auschwitz den sista krigsvintern.

Det är bilder från hennes unika album som visas i Judiska museets nya utställning. De är de enda foton man känner till som så att säga är tagna inifrån Auschwitz. Alla andra bilder därifrån är tagna av befriarna. Albumet sammanställdes av två SS-män på försommaren 1944, i samband med förintelsen av de ungerska judarna, då över 430 000 personer mördades på mindre än två månader.
Här finns dock inga skräckbilder inifrån gaskamrar eller krematorier, över huvud taget inga interiörer. Syftet ser snarast ut att ha varit att dokumentera dödsfabrikens logistiska rutiner.

Av allt att döma kände upphovsmännen stolthet över sina sysslor. Varför skulle de annars ha ansträngt sig, både för att få till tekniskt bra bilder, och för att utforma albumet så omsorgsfullt med linneband och sirligt kalligraferade bildtexter?

Annons
X
Kvinnor, barn och gamla väntar på att klä av sig i en skogsdunge 100 meter från en av gaskamrarna i förintelselägret Auschwitz–Birkenau. Därefter ska de gå in i det rum där de gasas ihjäl för att sedan kremeras i ugnarna i samma byggnad. Foto: Judiska Museet i Stockholm

Att visa sådana bilder är en grannlaga uppgift. Judiska museet har löst den elegant. Besökaren rör sig i ett säreget spänningsfält mellan det närmast klaustrofobiskt trånga utställningsrummet som erinrar om offrens position, och bilderna, som är uttryck för förövarnas blick. Förövarna visste – och vi vet – vad som väntade människorna som just stigit av godsvagnarna i Auschwitz. Själva var de ännu ovetande.

Slutet av maj 1944. I fonden skymtar två krematorier med gaskammare. Vagnarna till vänster har redan tömts på sin mänskliga last. SS-läkare har genomfört en ”selektion”. Kvar på rampen syns en del av tillhörigheterna de nyanlända tvingats lämna ifrån sig. Vagnarna till höger har ännu inte öppnats. I dem väntar människor som varit på väg i dagar på att släppas ut. I förgrunden syns SS-personal som deltagit i arbetet med förmiddagens transport gå av sin tjänstgöring. Foto: Judiska museet

I utställningen ingår också en film som man bör ta sig tid att se. Den ger bakgrund och berättar om vad som hände med några av förövarna efter kriget. Framför allt får vi möta Lili Jacob själv i en intervju, där hon berättar om sitt album, som användes som bevismaterial i ett antal rättegångar under 1960-talet.

Saknar jag något i denna utställning är det lite fakta om de båda SS-män som fotograferade och sammanställde albumet. Man känner inte till mycket om dem, men man vet vad de hette, och det finns trots allt en del uppgifter om deras öden efter kriget. Ett kortfattat faktablad skulle lätt avhjälpa den bristen i en mycket stark utställning.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Bagage och ägodelar. Kvinnor sorterar fångarnas tillhörigheter som de tvingats lämna ifrån sig när de klev av godståget. Effekterna sorteras i det så kallade Kanada, oftast för vidarebefordran till Tyskland. Foto: Judiska Museet i Stockholm
    Annons
    Annons
    X

    Barnen på bilden är Lili Jacobs bröder, Sril och Zelig. Båda dödades kort efter ankomsten till Auschwitz.

    Foto: Judiska museet Bild 1 av 4

    Kvinnor, barn och gamla väntar på att klä av sig i en skogsdunge 100 meter från en av gaskamrarna i förintelselägret Auschwitz–Birkenau. Därefter ska de gå in i det rum där de gasas ihjäl för att sedan kremeras i ugnarna i samma byggnad.

    Foto: Judiska Museet i Stockholm Bild 2 av 4

    Slutet av maj 1944. I fonden skymtar två krematorier med gaskammare. Vagnarna till vänster har redan tömts på sin mänskliga last. SS-läkare har genomfört en ”selektion”. Kvar på rampen syns en del av tillhörigheterna de nyanlända tvingats lämna ifrån sig. Vagnarna till höger har ännu inte öppnats. I dem väntar människor som varit på väg i dagar på att släppas ut. I förgrunden syns SS-personal som deltagit i arbetet med förmiddagens transport gå av sin tjänstgöring.

    Foto: Judiska museet Bild 3 av 4

    Bagage och ägodelar. Kvinnor sorterar fångarnas tillhörigheter som de tvingats lämna ifrån sig när de klev av godståget. Effekterna sorteras i det så kallade Kanada, oftast för vidarebefordran till Tyskland.

    Foto: Judiska Museet i Stockholm Bild 4 av 4
    Annons
    X
    Annons
    X