X
Annons
X

Unik upplevelse nya kroglyxen

Svenska lyxkrogar söker nya kickar för sina gäster – och för sig själva. Exklusiva middagar, chef’s table och kulinariska gästspel är några teman på menyn för att kunna erbjuda speciella upplevelser. Och på så sätt göra den egna krogen helt unik.

1/3

Under temat Hem till gården gästade kocken Magnus Nilsson och sommeliern Johan Agrell från omtalade Fäviken Magasinet i Jämtland nyligen Atejlén i Gamla stan i Stockholm.

Foto: INGVAR KARMHED
2/3

Restaurang Frantzén/Lindebergs nya exklusiva fönster för 16 gäster i den lilla matsalen är ett tidens tecken.

Foto: INGVAR KARMHED
3/3

Provning av rabarbervin och tilltugg med bland annat frasig jämtländsk lava var några av kvällens ingredienser.

Foto: INGVAR KARMHED

Under 2000–talets första decennium gick det inflation i lyxhotell och de femstjärniga hotellen blev comme–il–faut. Det behövdes något mer för att sticka ut när lyxen blev för allmängiltig. Det tycktes inte finnas nog med stjärnor för lyxhotellen. I dag saluför sig hotell som Burj al Arab i Dubai och Tower House Galleria mitt i Milano som sjustjärniga.

Parallellen är tydlig till dagens krogar med Michelinstjärnor, avsmakningsmenyer och stjärnkockar kända–från–tv. Men i dag efterfrågar gästen något mer, som gör själva restaurangupplevelsen minnesvärd.

Leijontornet i Gamla Stan i Stockholm stängde för två år sedan, men skapade i det tysta en smakscen med det ändamålsenliga namnet 12 x 8. Konceptet är extraordinära middagstillställningar i en matsal som byggs upp tolv gånger om året med plats för åtta gäster.

Annons
X

–Det blev för mycket av löpande band på Leijontornet och vi ville göra något genuint utöver det vanliga, säger restaurangchef Daniel Crespi som också arbetar systerkrogarna Djuret och Pubologi.

En gång i månaden bjuds gästerna runt bordet på en sexrättersmeny, kryddad med små mellanrätter – så kallade amuse bouches. Inga medlemskort krävs, men 3500 gäster står på kölista och väntar på ett jakande mejl.

–12 x 8 återspeglar inte alls den nordiska restaurangen Leijontornet var. Här kör vi retro och lagar finmat som vi lärde oss en gång i Alain Ducasses anda.

Vem bokar, matnörden eller den som vill skryta om det på jobbet?

–Mest matnördar som är genuint intresserade och som har känt till oss länge. Vi har inga abonnerade kvällar, eftersom det är just då man råkar ut för skrytpellar. En fin restaurang kan attrahera en ganska obehaglig publik, säger Daniel Crespi och skrattar.

I samma kvarter i Gamla stan huserar Frantzén/Lindeberg. Här har man också förstått att lyxen med att sitta i deras vanliga matsal inte räcker längre. I höstas öppnades Ateljén, ett måndagsprojekt med 16 platser runt ett kvadratiskt bord i en gammal ost– och smörhandel på andra sidan gatan.

–Ateljén är en möjlighet för oss att erbjuda våra gäster och andra matnördar ett alternativt tillfälle. Vi har bland annat samlat Årets kockar som bjöd på en legendarisk kväll. Nu har vi just haft gästspel av Magnus Nilsson från Fäviken Magasinet, berättar delägaren Daniel Lindeberg.

Han kallar Ateljén för ett socialt experiment, där middagsgästerna sällan känner varandra men där det ofta knyts nya bekantskaper och i bästa fall slutar med att folk byter platser.

– Det är någon form av bekräftelse på att de här kvällarna har lyckats. Folk älskar uppenbarligen att gå på krogen och att få vara med om något som bara händer en gång i livet.

På Östermalm visar GQ upp matsalen genom de höga fönstren. Men faktum är att det mesta, inte minst det som klirrar skönast i kassan, sker bakom kulisserna. Där finns deras chambre séparée, Calvadosrum och vinkällare. Gastroköket är till för matlagningskurser men också för ett chef’s table. Genom glasdörrarna har gästen full koll på vad som sker i det öppna köket.

– Vi har många stamgäster och då är det viktigt att bjuda på något extra, något mer än den vanliga restaurangupplevelsen, säger ägaren Jürgen Grossman.

Deras chef’s table kom till när allt fler gäster efterfrågade presentkort; ett fast pris där allt ingick:

– För 2500 kronor får man en sjurättersmeny med champagne och vin. Kockarna kommer ut med små mellanrätter, så i snitt blir det 14 rätter. Många vill sitta och titta på köket och se kocken dansa.

Jürgen Grossman gissar att det är tv–kockarna och matlagningsprogrammen som skapat intresse och nyfikenhet för restaurangbranschen. En effekt är också att sittplatserna bakom kulisserna ger mer intäkter än borden som är synliga från gatan.

Om ekonomin blir en avgörande faktor för 12 x 8 återstår att se. För visst finns det utrymme att döpa om sig och dubblera till 24 x 16?

– Vi börjar så här, men inget är omöjligt. Ekonomiskt är det svårt att driva traditionell finkrog i Sverige i dag. Alla "tjusiga" restauranger tar i från tårna och det blir inte en krona över. Så kan man hitta andra verksamheter är det förstås bra, säger Daniel Crespi.

Lars Collin

Annons
Annons
X
Annons
X

Under temat Hem till gården gästade kocken Magnus Nilsson och sommeliern Johan Agrell från omtalade Fäviken Magasinet i Jämtland nyligen Atejlén i Gamla stan i Stockholm.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 1 av 3

Restaurang Frantzén/Lindebergs nya exklusiva fönster för 16 gäster i den lilla matsalen är ett tidens tecken.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 2 av 3

Provning av rabarbervin och tilltugg med bland annat frasig jämtländsk lava var några av kvällens ingredienser.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 3 av 3
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X