Annons

Unibet gör reklam på Snapchat: ”Olämpligt”

97 procent av alla flickor i åldersgruppen 12–15 använder Snapchat.
97 procent av alla flickor i åldersgruppen 12–15 använder Snapchat. Foto: TT

Det är olagligt att rikta spelreklam mot barn under 18 år. Trots det har Unibet köpt marknadsföring på Snapchat, en plattform som är extremt populär bland unga mellan 12 och 15 år.

– Jag utesluter inte att det kan bryta mot reglerna, säger Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.

Under strecket
Publicerad

Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.

Foto: Konsumentverket Bild 1 av 2

Så här ser filtret ut i appen.

Foto: Simon Jonsson Bild 2 av 2

Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.

Foto: Konsumentverket Bild 1 av 1
Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.
Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket. Foto: Konsumentverket

Den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet och innebär bland annat att spelreklamen måste vara måttfull, och att samtliga licensierade bolag får marknadsföra sig i sociala medier.

Annons
Annons
Annons