X
Annons
X

Unibet gör reklam på Snapchat: ”Olämpligt”

Det är olagligt att rikta spelreklam mot barn under 18 år. Trots det har Unibet köpt marknadsföring på Snapchat, en plattform som är extremt populär bland unga mellan 12 och 15 år.

– Jag utesluter inte att det kan bryta mot reglerna, säger Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.

Läs mer om Spelbolagen och pengarna

Den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet och innebär bland annat att spelreklamen måste vara måttfull, och att samtliga licensierade bolag får marknadsföra sig i sociala medier.

Att särskilt rikta reklam mot barn och unga som inte fyllt 18 år är helt förbjudet. Förbudet omfattar både reklam som avsiktligen riktats till barn och unga, och reklam som är utformad så att barn och unga särskilt kan antas lägga märke till och påverkas av den.

97 procent av alla flickor i åldersgruppen 12–15 använder Snapchat.

Foto: TT Bild 1 av 3

Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.

Foto: Konsumentverket Bild 2 av 3

Så här ser filtret ut i appen.

Foto: Simon Jonsson Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X